Acnvullend
Agendapunt 20
Voorstel 74/) tf
OnderwerpS "fc i e n s, 2 augustus 1974
extra crediet speelleermateriaal
Jan Ligthartskoalle
Aan
de gemeenteraad
Van het Hoofd van de Jan Ligthartskoalle is een verzoek ingekomen om aan hem een extra
crediet heschikhaar te viillen stellen van in totaal 5.100,— voor de aanschaffing van
speelleermateriaal ten behoeve van de laagste klassen van deze basisschal, teneinde de
overgang van het kleuter- naar het basisenderwijs soepeler te laten verlopen
Daar deze materialen nog al duur zijn is door het Hoofd der school een splitsing gemaakt
in:
A. noodzakelijke materialen f 3.000,
B. zeer gewenste materialen f 2.100,
Zo mogelijk zou het Hoofd gaame de beschikking hebben over de materialen onder A en B.
De lijst van materialen - die voor u bij de raadsstukken ter inzage is gelegd - is samen-
gesteld in overleg met de leidsters van de "Juffer Akkeskoalle", opdat een zo goed moge-
lijke aansluiting van het kleuteronderwijs bij het basisonderwijs wordt verkregen.
De beide onderwijzeressen aan de Jan Ligthartskoalle hebben ervaring met speelleermate-
rialen. Mej. Zeehandelaar, klas 1, heeft hiervoor een cursus gevolgd en mej. Nieuwland,
klas 2, heeft op haar vorige school hiermee gewerkt.
Wij hebben omtrent het verzoek van het Hoofd van de Jan Ligthartskoalle advies gevraagd
aan de inspecteur van het lager onder wij s in de inspectie Leeuwarden.
Xn zijn advies schrijft de inspecteur, dat bij het opstellen van het leermiddelenbestand bij
de eerste inrichting van deze school in 1971 nog weinig rekening is gehouden met de aan-
schaf van concreet ha '.leerbaar materiaal (ontwikkelingsroateriaal, speelleermiddelen). De
noodzaak hiertoe werd wellicht toen nog niet zo nadrukkelijk gezien als tegenwoordig. Wil
straks een soepeler overgang van het kleuterondervjjjs naar het basisonderwijs mogelijk wor-
den, dan zullen ook de leer- en hulpmiddelen op elkaar afgestemd dienen te worden.
Enige voorwaarden voor de aanschaf van materiaal dienen te worden gesteldj
a. er moet een zodanig(e) overleg en samenwerking met de kleuterschool zijn, dat het moge
lijk wordt de leermiddelen zinvol op elkaar te laten aansluiten.
b. er moeten leerkrachten ziin, die met het werken met dit materiaal, met individualise-
ring an groepswerk op d hoogte zijn.
Haar het oordeel van de inspecteur voldoet men wel grotendeels aan deze voorwaarden aan
de Jan Ligthartskoalle.
Net als aile andere scholen zal ook deze school er naar moeten streven in de aanvangs-
klasse wat speelsere en concretere werksituaties te scheppen. Daar voor is, volgens de
inspecteur, enig materiaal nodig en hij geeft in overweging om in principe de mogelijkheid
daartoe te openen.
In vele gemeenten houdt men bij het behandelen van deze aanvragen, voor zover dit een
eerste aanschaf betreft, een richtbedrag aan van f 55,per leerling van de eerste klas.
Dit is een redelijke norm, waar binnen men wel tôt de aanschaf van de meest noodzakelijke
hulpmiddelen kan overgaan. Men zal uiteraard een zo verantwoord raogelijke keuze moeten ma-
ken. Dit kan slechts gebeuren in overleg met de kleuterschool. Dit overleg is uiterst
noodzakelijk en kan een aangriJpingBptmtzijn voor een verder gaande samenwerking.
De inspecteur heeft geen vrees, dat men hierdoor al zal vooruitlopen op de resultaten van
de te houden experimenten, integratie kleuteronderwijs - lager onderwijs. Integendeel. Niet
overal kunnen experimenten worden opgezet en uiteindelijk zal het werken in die richting
ter plaatse en door de schàen zelf moeten worden aangevat. Het zal een (langzame) evolu—
tie zijn.
Ten aanzien van de door het Hoofd van de Jan Ligthari rkoalle overgelegde begroting merkt
de inspecteur nog het volgende op:
j X