- 2 -
Een pogmg om dit object als een e-object in het kader van de werkverruiming voor een
subsidie in aanmerking te doen komen, is tôt dusverre niet geslaagd. Wij zijn van
belang is! aanleS va» een sportveld voor de dorpsgemeenschap Oude Leije van groot
Hoewel op de post "onvoorziene uitgaven" nog een crediet aanwezig is voor het dôen
van kapitaalsuitgavenis dit bedrag uiteraard niet toereikend om de kapitaalslasten,
voortvloeiende uit vorengenoemde projecten, te dekken. Hiertoe is het noodzakeliik
dat een aantal gemeentelijke belastingen wordt verhoogd teneinde de vereiste dek-
kingsmiddelen te vinden.
Doch met alleen het zoeken naar dekkingsmiddelen voor kapitaalsuitgaven noopt ons de
tarieven dergemeentelijke belastingen te herzien, ook de door het Rijk gestelde
normen voor het dilemma âf deze normen zoveel mogelijk op de voet te volgen en bii
een mmder gunstige financière positie geen schoksgewijze drastische verhogingen toe
kl®rblJ ,tan achter te.blijven en enerzijds bij een dreigend tekort
toch met een belangnjke yerzwaring van de belastingdruk te worden geconfronteerd
e an erzijds met een alsdan evontueel nog van toepassing zijnde restrictie inzake
tariefsverhogmgen door de mimster van Economische Zaken aan een aanzienlijk lager
plafond dan de rijksnormen voor de tekort-gemeenten te zijn gebonden. Wij menen,
dat een voorzichtig fmancieel beleid van ons vergt de bedoelde rijksnormen zoveel
diS hîv v T!V9nS Zal Sr rekening mede moeten worden gehouden dat de hui-
jnen lnzfke -tanefsverhogingen slechts een beperlcte marge openlaten voor
tanefowijziging en daar deze nchtlijnen zijn gebaseerd op percentuele verhogingen
bedoelde r^k8011 groter hiaat ontstaan tussen de gemeenteli jke tarieven en de
bedoelde rijksnormen. De bewmdsman hanteert momenteel een limiet van 10 11^ voor
tariefsverhogmgen. Deze conditio sine qua non geldt mede voor de tarieven van pu-
bliekrechte-lijke lichamen in het kader van het anti-inflatiebeleid. Slechts in
zéér goed gemotiveerde en gefundeerde uitzonderingsgevallen kan de minister een af-
wijkend percentage toestaan. Bovenstaande impliceert dat indien de gemeente niet re-
gelmatig haar tarieven bijstelt en hetzij door de uitvoering van kapitaalswerken,
voortschrijdende deels niet door de verhoogde rijksuitkeringen ge-
dekte mflatie de ruimte m haar budget ziet verdwijnen, zij ôf weer in de situatie
van "artikel 12-gemeente" zal vervallen ôf voortdurend in de periferie van haar fi-
nanciele mogelijkheden zou blijven zweven. Zulks behelst dat diverse wensen en zelfs
urgente zaken, welke naar voren komen uit de burgerij of uit het midden van uw col-
wo?d^nt^+^Ten gehonoreerd. Hoewel uiteraard steeds prioriteiten moeten
l3k eeval de 4er ge-eeate saan-
Wij menen met bovenstaande voldoende te hebben aangetoond, dat verhoging der belas-
tingtaneven met enkel uit oogpunt van deldcingsmiddelen voor het toekomstige dienst-
worden°genomen. °P ««tige overweging d^ft^
:°r 1975 £eldende rijksnormen voor zgn. artikel 12-gemeenten zijn wij van
komen! navobgende belastingen en retributiën voor een verhoging in aanmerking
Reinigingsrechten.
Volgens de rijksnormen dienen de reinigingsrechten tenminste 44,— per emmer per
jaar voor het ophalen van huisvuil door een goed geoutilleerde dWtte n
Ih deze gemeente bedraagt het tarief 45,- per aansluiting per jaar voor ge^Se
womngen, waarbij aan de hoeveelheid meegegeven huisvuil geen limiet is gesteld.
Tegenoyer een kostenbedrag van ongeveer 193.000,— van de reinigingsdienst staat
een înkomst van4/ 108.500,—wegens opbrengst reinigingsrechten, zodat een dekkings-
m 56f" k0Ste" de «kigingadiïnst^oôf
JTt ,Q1JA I mei: ruim f 40.000,— gestegen ten opzichte van de raming
over I974,,he.welk behojdens door de toeneming van het aantal aansluitingen in deze
gemeen e en de inflatoire invioeden een gevolg is van de aanschaffing van een nieuwe
vuilmsauto door de gemeenschappelijke reinigingsdienst. Een verhoging van de reini
gingsrechten met/ 5,— lijkt ons dan ook alleszins gerechtvaardigd. Door de verho-
peïfent^gee+r62/o!glngSre n aansluitin& Per wordt het dekkings-