3a lid
Deze bepaling legt de grondslag vcor de eenhoofdige leiding en de gezagsverhouding, dj^
voor een goed functioneren van de brandweer onmisbaar zijn„ Zij schrijft tevens voor dat
burgareester en wethouders vcor de commandant en het overige personeel instructies vast-
stellen, waarin de onderscheidene functies zo volledig mogelijk iroeten worden cmschreven
Zij bevatten naast de aan een juiste taakvervulling verbonden verplicntingen en bevoegd-
heden de regelingen voor de vervanging van de ccrarandant en de cverige bevelvosrders
Artikel 222van de gemeentcwet bepaaltdat de burgemeester, beboudcns de gewone dienst-
regeling, bij plaatselijke verordeningen voorgeschrevenhet opperbevel heeft bij brand.
Deze bepaling heeft geenszins ten doel bij de brandbestrijding het gezag aan de coïrraan-
dant te onttrekken Het hier bedoelde opperbevel houet in de bevcegdheid van de burge-
meester - als politie-autoritèit en hoogste burgerlijke overheid terplaatse - tôt het,
bij brand, nemen van maatregelen ter handhaving van de openbare orde en van buitengewone,
in het eigendomorecht ingrijpende, iraatreçelen (onverwijlde inbezitneming in verband met
de cpenfcare veiligheid)
Het is dan eok overbodig in het tweede lid van dit artikel, dat irmers de "gewone dienst-
regeling" voorschrijft, een claucule op te nemen, luidendes "met inachtneming van het
opperbevel van de burgoneester ingevolge artikel 222 van c.e gemeentewet"
Artikel 3.
Zoals reeds in het inleidend gedeelte van de toelichting is vermeld, kcrat het de duide-
lijldaeid ten goede als de cp grond van de Ambtenarenwet 1929 vast te stellen rechtspo-
sitiorele bcpalingen voor het vrijwillig brandweerpersoneel, in een afzonderlijke ver-
ordzning vrorden cpgencmen.
Artikel. 4
Aangezien voor de vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer als zodanig geen afdoende
wettelijke voorzieningen zijn getroffen cm hen schadslocs te stellen voor de geldelijke
gevolgen van ongevaJ.len, ontstaan in verband met de âitcefening van hun brandvc erdienst
mcet in de rechtspositieregeling vcor deze vrijwilligers het recht op schadeloosstelling
in die gevallen worden vastgelegd.
Mede naar aanleiding van de terzake door de beide landelijke brandweerverenigingen uitge-
brachte advrezen hebben de meeste gemeenten bij particulière maatschappijen verzékeringen
afgesloten ten einde de aanspraken van de vrijwilligers ter zake té kunnen honorer en
Deze verzekeringen ondsrscheiden daguitkeringer. bj.j tijdelijke arbeidsongeschiktheid en
kapitaal- of renteuitkeringen bij blijvende inval-iditeit en overlijden. Ook de aanspraken
wegens ten laste van de vxijwilliger blijvende kosten van geneeskundige behandeling van
een ongeval zijn in deze verzekeringen opgencmen.
Zolang op dit punt nog geen wettelijke regeling is getroffen, dient door middel van dit
artikel te worden vastgelegd, hetgeen burgemeester en wethouders voor het verkrijgen en
op peil houden van een passende oekking van de desbetreffende gemeente 1 ijke uitgaven
hebben te verrichcen.
Artikel 5.
Voor het op peil houden van de brandweer âls parate, technische hulpverleningsorganisatie
is het uiteraard ncodzakelijk dat het personeel door opleiding en regelmatige oefening
de vcor de ve.tvoering van zijn taken vereiste theoretische kennis en praktische vaardig-
heid verkrijgt en onderhoudt
De voor het bekleden von de onderscheidene rangen vereiste brandvreefopleidingen zijn op-
genanen in de bepalingen van de regeling vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer
Voor de praktische or. 'oningen is het gewenst, dat do commandant ter uitvoering van de
hem bij instructie qpgedragen taak jaarlijks een oefenrrograitma aan burgemeester en
wethouders overlegt.