Agendapunt 15
Voorstel 75/j54
OnderwerpStiens, 21 oktober 1975.
beleidskonsekwenties m.b.t.
geluidshinder
Aan
de gemeenteraad
Een ambtelijke werkgroep heeft in opdracht van gedeputeerde staten een ontwerp-nota
opgesteld voor het van provinciewege in verband met de geluidshinder van de vlieg—
basis te voeren beleid.
Een exemplaar van deze nota is u voor de laatste raadsvergadering uitgereikt. 0m~
trent de geluidsbelasting komen in deze nota geen nieuve gezichtspuntennaar voren.
De reeûs bekende voorlopige kostenlijnen vormen voor de werkgroep het uitgangspunt
voor de beleidsaanbevelingen aan gedeputeerde staten.
Daarbij worden verstrekkende voorstellen gedaan met betrekking tôt de woningbouw
voor gebiedeà, waarbinnén de geluidsbelasting boven de 35 Ke (Xosteneenheden) ligt.
In die gebieden zouden de bouwaktiviteiten tijdelijk dienen te worden opgeschort tôt
dat meer bekend is omirent de uitvoeringsmaatregelen van de nog te wijzigen Lucht-
vaartwet. Met uitzondering van Finkum, Hijum en Oude Leije liggen aile andere dorpen
in onze gemeente binnen een gebied net een hogere belastmg dan 35 Ke.
Aanvaarding van de gedane beleidsaanbevelipgen door gedeputeerde staten zou beteke-
nen, dat de woningbouw in onze gemeente grotendeels wordt stilgelegd, met aile kwa-
lijke gevolgen van aien. De werkgroep stelt daar dan tegenover dat door de aanvaar
ding wordt voorkomendat een steeds groter aantal mensen aan onaanvaardbare geluids
overlast wordt biootgesield.
Wij vragen ons af of in de verschillende dorpen» welke gelegen zijn in een gebied
met een hogere belssting dan 35 Ke gesproken kan worden van een zodanige geluids
belasting', dat het valzijn van de bavolking daar Wordt gcfkand. De onaanvaardbaai-
heid van de geluidsoverlast in de omgeving van de vliegbasis Leeuwarden wordt tôt
dusver steeds van de theoretische kant benaderd, zonder dat ooit op deskundige en
objectieve wijze is hagegaan in hoeverra in de praktijk geluidshinder wordt onder-
vonden en van onaanvaardbare geluidsoverlast moet worden gesproken.
Wel is het ons bekend dat in de omgeving van Schiphol bepaalde onderzoekingen zijn
verricht waaruit de conclusie zou kunnen worden getrokken dat vliegtuiglawaài aan-
leiding kan geven tôt gezondheidsstoornisïïaar onze mening kan de situatie in onze
gemeente echter moeilijk worden vergelelcen met die in de omgeving van Schiphol,
waar de omrTonende bevolking vrijwel permanent met vliegtuiglawaai wordt geconfron-
teerd,
Alvorens dan 00k eén standpunt ten aanzien van de ontwerp-nota te bepalen, menen wij
dat het wenselijk is een walzijnsonderzoek onder de bevolking, welke woonachtig is
in het gebied met een hogere belasting dan 35 Ke, in te stellen. Deze oriéntatie
lijkt ons van essentieel belang, teneinde een standpunt te kunnén innemen, welke
wordt geschraagd door een opiniepeiling.
Wij hebben ons voorgesteld dit onderzoek te laten instellen door het N.I.P.O» Dit
alom bekende en deskundige ir.stituut geniet een grote reputatie ten aanzien van
objektieve opiniepeilingen. Bovendien heeft dit instituut reeds eerder een soortge-
lijke onderzoek ingesteld rond het vliegveld Zestienhoven. Uiteraard liggen-de om-
standigheden daar 00k weer anders dan hier, naar de vragen kunnen aan de andere om-
standigheden worden aangepast. Documentâtiematoriaal dat bij het onderzoek rond Zes
tienhoven is toegepast ligt voor u bij de stukken ter inzage.
Voor het verkrijgen van een goed inzicht zal het nodig zijn dat in onze gemeente plm.
300 adresser in het gebied met meer dan 35 Ke worden geenquetèerdDe kosten van
het onderzoek bedragen plm. 20,per adres, zodat op een kostenbedrag van
f 6.000,rond moet worden gerekend.
Dit onderzoek zou mogelijk gelijktijdig kunnen plaats vinden met een opiniepeiling
van dezelfdc streklcing in de gemeente Menaldumadeelin welke gemeente men inmid-
dels reeds heeft besloten dit onderzoek in te stellen.