- 21 -
Antwoord b. en w.
De bermen in de gemeente worden niet met onkruidbestrijdingsmiddelen behandeld.
Wanneer voor onkruidbestrijding in de groenstroken langs de wegen en in de
plantsoenen geen gebruik meer zou worden gemaakt van bestrijdingsmiddelen en
men zou hetzelfde verzorgingspeil willen handhaven - wat alleen mogelijk zou
-zijn door het i:kruid met mankracht te bestrijden - dan zou dit aan arbeids-
kosten een bedrag extra kosten van rond f 35.000;—bedragen.
Dit bedrag is het bruto-loon van vier plantsoenwerkers gedurende vijf maanden
van het jaar minus de kosten van de thans geraamde loonkosten en de kosten van
aanschaffing van bestrijdingsmiddelen.
67. Volgnr. 298. Quartaire wegen enz.
Mede in verband met mogelijke plannen tôt verbetering en verbreding van de
wegverbinding richting Menaldum adviseren leden van de 3e sectie voorzichtig
te zijn met het aanbrengen van een slijtlaag op de Skrédyk, zulks om onnodige
kosten te voorkomen.
Antwoord b. en w.
Het aanbrengen van een slijtlaag gebeurt één keer in de vijf of zes jaar,
Na de winter wordt definitief beslist welke wegen van een slijtSaag worden
voorzien. In de voorlopige planning voor 1976 komt de Skrédyk voor. Aangezien
de plannen tôt verbetering en verbreding nog in een zeer prematuur stadium
verkeren en de realisering - welke plaats zal moeten vinden in het kader van
de ruilverkaveling - nog wel een aantal jaren zal kunnen duren komt het ons
ongewenst voor het slijtlagen van deze weg thans uit te stellen.
In het kader van de totaliteit van de ten laste van de gemeente komende
kosten van de ruilverkaveling zal nog wel nader worden bezien op welk tijdstip
moet worden gestopt met normaal onderhoud, zulks om onnodige uitgaven te
voorkomen. De dan vrijkomende tedragen zouden dan kunnen worden gereserveerd
voor dekking van een deel van de ten laste van de gemeente komende kosten van
aanlegc.q. verbetering van ruilvérkavelingswegen.
68. Volgnr. 302. Overige wegen, straten en pleinen.
Het is een tweetal leden van de 3e sectie opgevallen, dat op bepaalde plaatsen
het herstratingswerk maar een korte levensduur heeft. Zij vragen of er niet een
méthode bestaat om het herstratingswerk zodanig uit te voeren (b.v. metselen
in een cementlaag?) dat niet op korte termijn opnieuw behoeft te worden her-
straat.
Antwoord b. en w.
Regelmatig terugkerende herstratingswerkzaamheden komen vooral voor op de bus-
routes. Straten in cernent is niet mogelijk. Straten in tras (tras is een hy-
draulische produkt dat de ondergrond verstevigt)heeft eveneens onvoldoende
resultaat.
Een afdoende oplossing is slechts mogelijk als een goede onderbouw tôt voldoende
diepte wordt gemaakt, waarover een asfaltdek of een laag straatklinkers wordt
gelegd. Deze oplossing is echter erg duur, omdat ër dàn een zgn. gesloten
wegdek cntstaat, waardoor de kabels, buizen en leidingen naar de buitenkant van
de straat moeten worden gebracht.
■v\.V I
69. Volgnr. 167/169 Terugteekingen.
Leden van de 2e sectie willen graag een nadere toelichting op deze post, mede
m verband met uitgaafpost volgnr.304.
c>:
Antwoord b. en w.
Deze terugboekingen werden in voorgaande jaren verwerkt op hoofdstuk XIV van de
gewone dienst. Op verzoek van de provincie zijn zowel de betreffende posten als
de tegenboekingen thans opgenomen onder hoofdstuk VI teneinde de overzichtelijk-