- 3 - 0Ok hier geldt dat bij de bestrijding van het geluid bij de bron voor aile drie bestuurslagen een taak is weggelegd. Ook uit het N.I.P.O.-onderzoek blijkt duidelijk dat 51$ van de ondervraogden van oordeel is dat op korte termijn maatregelen moeten worden genomen, waardoor het geluid aan de bron wordt bestreden. Met betrekking tôt de zone, waarover het eventueel door de provincie te voeren interim-beleid zich moet uitstrekken, wil de werkgroep kennelijk verder gaan dan de indiener en één der ondertekenaars van het wetsontwerp tôt wijziging van e Luchtvaartwetzoals blijkt uit de antwoorden van deze bewindslieden op door leden van de Tweede Kamer gestelde vragen. Bij het aan vragen van bijdragen voor de bouw van woningwetwoningen in het plan "Sillân" te Britsum en in de eerste fase van d'Orient te Stiens bleek de beslissing op deze aanvragen langer te duren dan gebruikelijk is. Bij navraag kwam vast te staan dat dit een gevolg was van het feit, dat deze aanvrapn eerst nog moesten worden getoetst door een bureau geluidshinder bij het ministerie van volkshuisvesting, welk bureau bleek te beschikken over de ontwerp-nota van de ambtelijke werkgroep. Uiteindelijk werden de beschikkingen tôt het verlenen van njkssteun voor de bouw van de onderhavige woningen zonder beperkende bepalingen afgegeven. Wanneer de rijksoverheid kennelijk geen bezwaar heeft tegen de bouw van woningen met door het rijk beschikbaar gestelde financieringsmiddelen en bijdragen in ge- biederl met een geluidsbelasting van respektievelijk 35 - 40 Ke (Siiianj en 35 - 40 en 40 - 45 Ke (d'Orient), dan vraagt de meerderheid van het collège zi af of de provincie nog verder moet gaan door aile bouwaktiviteiten ook tijdelij op te schorten in gebieden met een geluidsbelasting tussen 35 en 40 Ke. De minderheid van het collège daarentegen kan een tijdelijke opschorting tijdens een interimperiode voorstaan op grond van een door de drie bestuurslagen ge- zamenlijk te bepalen interimbeleid. De meerderheid stelt vervolgens, dat uit een antwoord van 14 juli 1975 van de Minister van Volkshuisvesting, mede gegeven namens de mimster van volksgezond- heid en mi 1 ieuhygiëne op'de eerder hiervoor vermelde vragen Tweede Kamer blijkt, dat deze bewindslieden het ver;mtw0°rd de g^^k van 40 Ke thans reeds bij de beoordeling van de plannen te betrekken. Kennelijk komt de miniater van volksgezondheid en milieuhygiSne bewuste brief van 19 juli 1974, welke brief ook regelmatrg door de "erkgroep jn de beleidsnota wordt aangehaald (zelfs stelt de werkgroep m.b.t.dese toief. er ook zij van de rechtmatigheid van een brief met een dergelijke inhoud (blz. 14 van het rapport). Toenassina van een grenswaarde van 40 Ke zou betekenen, dat zowel het "Sillân" als verrewcg^et^grootsfe gedeelte van d'Orient (gelegen binnen het fbred met een be- lasting van 35 tôt 40 Ke) zonder bezwaar zou kunnen worden volgebouwd. In het ontwerp-rapport van de werkgroep wordt op de financi 81 het te voeren interimbeleid niet ingegaan. Dit probleem, dat blijken op bladzijde 6/7sub d, 1-7 onderaan en 19, duidelijk wordt onderkend, wordt op bladziide 2 afgedaan met de opmerking, dat het niet vaststaan van e ei eventueel geïfen sohade wordt vergoed en zo je door wie, nret de reden mag zxjn mco-r. nffnr+ van de ereluidshinder te veronachtzamen. Dit is een TrlTe zin, maar een duideiijke uiïspraak over de financée consenties zou toch wel op zijn plaats zijn geweest. Indien uit het te voeren interimbeleid aanzienlijke financiële nadelen voort vloeien, dan zal toch tevoren moeten vaststaan voor wiens rekenmg deze komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1976 | | pagina 85