- 3 -
0Ok hier geldt dat bij de bestrijding van het geluid bij de bron voor aile drie
bestuurslagen een taak is weggelegd.
Ook uit het N.I.P.O.-onderzoek blijkt duidelijk dat 51$ van de ondervraogden
van oordeel is dat op korte termijn maatregelen moeten worden genomen, waardoor
het geluid aan de bron wordt bestreden.
Met betrekking tôt de zone, waarover het eventueel door de provincie te voeren
interim-beleid zich moet uitstrekken, wil de werkgroep kennelijk verder gaan dan
de indiener en één der ondertekenaars van het wetsontwerp tôt wijziging van e
Luchtvaartwetzoals blijkt uit de antwoorden van deze bewindslieden op door
leden van de Tweede Kamer gestelde vragen.
Bij het aan vragen van bijdragen voor de bouw van woningwetwoningen in het
plan "Sillân" te Britsum en in de eerste fase van d'Orient te Stiens bleek de
beslissing op deze aanvragen langer te duren dan gebruikelijk is. Bij navraag
kwam vast te staan dat dit een gevolg was van het feit, dat deze aanvrapn eerst
nog moesten worden getoetst door een bureau geluidshinder bij het ministerie van
volkshuisvesting, welk bureau bleek te beschikken over de ontwerp-nota van de
ambtelijke werkgroep.
Uiteindelijk werden de beschikkingen tôt het verlenen van njkssteun voor de bouw
van de onderhavige woningen zonder beperkende bepalingen afgegeven.
Wanneer de rijksoverheid kennelijk geen bezwaar heeft tegen de bouw van woningen
met door het rijk beschikbaar gestelde financieringsmiddelen en bijdragen in ge-
biederl met een geluidsbelasting van respektievelijk 35 - 40 Ke (Siiianj en
35 - 40 en 40 - 45 Ke (d'Orient), dan vraagt de meerderheid van het collège zi
af of de provincie nog verder moet gaan door aile bouwaktiviteiten ook tijdelij
op te schorten in gebieden met een geluidsbelasting tussen 35 en 40 Ke.
De minderheid van het collège daarentegen kan een tijdelijke opschorting tijdens
een interimperiode voorstaan op grond van een door de drie bestuurslagen ge-
zamenlijk te bepalen interimbeleid.
De meerderheid stelt vervolgens, dat uit een antwoord van 14 juli 1975 van de
Minister van Volkshuisvesting, mede gegeven namens de mimster van volksgezond-
heid en mi 1 ieuhygiëne op'de eerder hiervoor vermelde vragen
Tweede Kamer blijkt, dat deze bewindslieden het ver;mtw0°rd de g^^k
van 40 Ke thans reeds bij de beoordeling van de plannen te betrekken. Kennelijk
komt de miniater van volksgezondheid en milieuhygiSne
bewuste brief van 19 juli 1974, welke brief ook regelmatrg door de "erkgroep jn
de beleidsnota wordt aangehaald (zelfs stelt de werkgroep m.b.t.dese toief.
er ook zij van de rechtmatigheid van een brief met een dergelijke inhoud
(blz. 14 van het rapport).
Toenassina van een grenswaarde van 40 Ke zou betekenen, dat zowel het "Sillân" als
verrewcg^et^grootsfe gedeelte van d'Orient (gelegen binnen het fbred met een be-
lasting van 35 tôt 40 Ke) zonder bezwaar zou kunnen worden volgebouwd.
In het ontwerp-rapport van de werkgroep wordt op de financi 81
het te voeren interimbeleid niet ingegaan. Dit probleem, dat blijken
op bladzijde 6/7sub d, 1-7 onderaan en 19, duidelijk wordt onderkend, wordt op
bladziide 2 afgedaan met de opmerking, dat het niet vaststaan van e ei
eventueel geïfen sohade wordt vergoed en zo je door wie, nret de reden mag zxjn
mco-r. nffnr+ van de ereluidshinder te veronachtzamen. Dit is een
TrlTe zin, maar een duideiijke uiïspraak over de financée consenties zou
toch wel op zijn plaats zijn geweest.
Indien uit het te voeren interimbeleid aanzienlijke financiële nadelen voort
vloeien, dan zal toch tevoren moeten vaststaan voor wiens rekenmg deze komen.