Agendapunt 10
Voorstel 77/44
Onderwerp/ Stiens, 20 april 1977.
voorwaardenregeling subsidies
en bijdragen voor dorpshuizen, etc.
Aan
de gemeenteraad
De op- en aanmerkingen in uw vergadering van 31 maart jl. inzake opgemelde regeling
geven ons aanleiding tôt de navolgende bemerkingen
1Ook wij vinden de intitulatie van de onderhavige regeling onjuist gekozen. Wij
stellen u voor deze alsvolgt te wijzigen:
"Voorwaarden en regelen, verbonden aan het verlenen van bijdragen en subsidies
"door de gemeente Leeuwarderadeel ten behoeve vanè stichting, uitbreiding, ver-
"bouwing of verbetering van dorpshuizen, kleedaecommodatiescantines en soort-
"gelijke gebouwen en bouwwerken".
2. Niet kunnen wij ons conformeren aan de zienswijze, dat bij opname van artikel 2,
4e lid, der regeling, inzake de opneming in de statuten van de bepaling"dat
haar onroerende goederen niet kunnen worden vervreemd of bezwaard of aan de be-
stemming, waartoe de bijdrage of het subsidie is verleend, worden onttrokken
zonder goedkeuring van de gemeenteraad" het bepaalde in lid 3 van dat artikel,
houdende dat op het ontwerp der wijziging van de statuten de goedkeuring van
burgemeester en wethouders is benodigd, kan vervallen. Het stichtingsbestuur of
de vereniging kan o.i., altijd het 4e lid van artikel 2 wijzigen zonder dat de
gemeente zulks zou bemerken. Ook op andere principiële punten kunnen de statuten
dusdanig worden gewijzigd dat het oorspronkelijke doel wordt voorbijgeschoten.
Voorts willen wij opmerken, dat er talrijke verenigingen en stichtingen zijn wier
statuten gedurende tientallen jaren ongewijzigd blijven, zodat artikel 2, lid 3,
der voorwaarden zelden aan de orde zal komen. Voorheen werd de rechtspersoonlijk-
heid verkregen krachtens Koninklijke goedkeuring, meestal voor de tijd van 29 ja
ren en 11 maanden. Daarna werd zij doorgaans verlengd zonder statutenwijziging
De onlangs in werking getreden nieuwe wetgeving dienaangaande bepaalt dat voor de
verkrijging van rechtspersoonlijkheid een notariële acte en inschrijving in het
register bij de Kamer van Koophandel is vereist.
De rechtspersoonlijkheid kan nu worden verkregen voor bepaalde of onbepaalde tijd.
Wij stellen u dan ook voor het onderhavige artikel ongewijzigd te laten.
3. De suggestie om een eventuele restitutie van het subsidie of de bijdrage te rela-
teren aan de waardevermindering van het geld lijkt op zichzelf wel aanlokkelijk
doch komt ons practisch als onuitvoerbaar voor. Men zou daartoe van jaar tôt
jaar een indexering van de inflatie moeten aanhouden. Maar moet men hiervoor een
indexering nemen van de inflatie in haar totaliteit of een indexering van alleen
de bouwkosten? Het bezwaarlijke is, dat het Centraal Bureau voor de Statistiek
na verloop van een aantal jaren-steeds weer een later jaar als basisjaar neemt,
zodat het verband zoek raakt.
Ook ten opzichte van de stichting.. of de vereniging komt ons een dergelijke resti-
tutieregeling moeilijk aanvaardbaar voor. Immers een bestuur, dat zijn gebouw
grondig heeft onderhouden en daaraan veel heeft gespendeerd, zal bij verkoop aan-
zienlijk meer ontvangen dan wanneer het het gebouw grandioos heeft verwaarloosd
en de geldmiddelen voor andere doeleinden heeft gebruikt. In het eerste geval
zou het dan gestraft worden voor het goede beheer en in het laatste geval in
feite beloond voor het nonchalante beheer.
Overigens is het ons niet bekend of er ergens een dergelijke regeling bestaat en
of deze juridisch houdbaar is.
Wij stellen u dan ook voor van een dergelijke restitutieregeling af te zien.
4. De vraag of aan de regeling een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
ten grondslag ligt, moet ontkennend worden beantwoord. Voor de regeling is gebruik
gemaakt van reeds eerder gemaakte regelingen b.v. ten behoeve van de zwembaden,
de woningstichtingetc., van modellen voor andere doeleinden en voorts uitge-
werkt op basis van wat in de practijk in dergelijke gevallen zou kunnen worden
verwacht en op grond van practische ervaringen al dan niet met andere regelingen.