- 2 -
Getracht is een zo sluitend raegeli..jk<gehee.1 te verkrijgen--met. een regeling, die
voor onderscheidene gevallen bruikbaar is en evenfeueel na opgedane ervaringen
aan de practijk kan worden' getoetst en zo nodig aangepast. Ons is geen gemeente
of instelling bekend waar een dergéijke regeling geldt.
5. Ten aanzien van het van toepassing verklaren van deze. regeling, kan worden opge-
merkt, dat de competentie hiertoe bijde raad berust. O.i. moet de raad in ieder
individueel geval bepalen wanneer de regeling van toepassing moet worden verklaard.
0m te voorlcomen dat de regeling ook automatiseh van toepassing is in gevallen,
waarin zulks de bedoeling van de raad niet is, ware daartoe een nieuw artikel
op te nemen in de regeling, luidende:
Artikel 18.
Van toepassingverklaring dezer regeling
"De gemeenteraad bepaalt in welke gevallen deze regeling van toepassing is".
Voor"artikel 18" wordt gelezen "Artikel 19".
6. Inzake het aangaan, etc. van geldleningen dient te worden opgemerkt dat wij in
de welwillendheid van de diverse besturen. vertrouwen hebben. Aangezien het hier
echter een algemene regeling betreft, die wellicht ook in de toekomst wel eens
weer van toepassing zal worden verklaard, dient men echter met aile voorkomende
gevallen rekening te houden. Door manipulaties van een kwaadwillig bestuur, dat
vervreemding beoogt, kan eerst nog een last op het gebouw worden gelegd, terwijl
de vrijgekomen gelden voor andere doeleinden kunnen worden aangewend. Ook kan
een dergelijke lastenverzwaring-tôt gevolg heY. a dat men met (grotere) exploi-
tatietekorten krijgt te kampen en daardoor een (extra) beroep op de gemeentekas
zal doen.
7. Inzake artikel 10 kunnen wij opmerken, dat weliswaar burgemeester en wethouders
middels de aangevraagde bouwvergunning de (ver-)bouwplannen op hun mérites kun
nen beoordelen, doch dat de bepaling is opgenomen om te bevorderen, dat het
stichtings- of verenigingsbestuur in een vroegtijdig stadium met burgemeester en
wethouders in overleg treedt, zodat kosten voor het opmaken van plannen, die
toch niet kunnen worden gerealiseerd,-worden voorkomen.
Tevens is deze bepaling in het leven geroepen om te voorkomen, dat een gebouw
grondig wordt v rnield door verbouw indien ons collège met de bouwverordening
in de hand zulks niet kan beletten.
Wij stellen u voor de bepaling te handhaven.
8. De opmerking, dat de verenigingen/stichtingen door de opname van de bepaling in
zake de vervreemding, etc.. van het gebouw in de statuten op kosten worden ge-
jaagd is moeilijk waar te maken. Zeker twee der belanghebbende verenigingen/ stich-
L_i --u ebben zelfs ûc nr.e. - on. -t-tut -n en die zullen er toch moeten komen
wii de vereniging of stichting rechtspersoonlijkheid verkrijgen, terwijl zij we-
ten, dat er van gemeentewege wellicht een dergelijke garantie zal worden gevraagd.
Nu er een vereenvoudigde procédure is gekomen is statutenwijziging overigens een-
voudig en weinig kostbaarGezien de grote dotaties van de gemeente zijn enige
garanties o.i. op hun plaats.
9. De mening, dat artikel 17 kan vervallen als niet ons collège maar alleen de raad
bij uitsluiting de bevoegdheid bezit tôt het stellen van voorwaarden, delen wij
niet. Zulks zou de soepelheid van beleid zeker niet ten goede komen. Het kan in
de toekomst voorkomen, dat voor een goede gang van zaken onderdelen van onderge-
schikt belang op korte termijn moeten worden geregeld. Het zou ondoenlijk zijn
dergelijke - dikwijls vrij onbelangrijke zaken in uw raad aan de orde te stel
len. Bovendien staat in aile gevallen van door burgemeester en wethouders ge-
stelde voorwaarden beroep open op de raad, zodat een wijziging uit dien hoofde
ook geen enkel effect sorteert. Wijziging van bedoeld artikel in die zin is o.i.
dan ook niet aan te bevelen.