- 3 -
10. De suggestie het concurrentiebeding. soepel toe te passen is een beleidskwestie.
Ons collège kan in voorkomende gevallen naar de plaatselijke omstandigheden be-
oordelen of een algemene ontheffing.moet worden verleend dan wel een individuele
en voor welke verenigingen, clubs etc. (b.v. bejaardensocieteiten, jeugdclubs,
enz.). Dit artikel is opgenomen om conflictstof tussen de diverse instellingen
onderling en met de horecasector zoveel mogelijk te voorkomen. De gemeente mag
er o.i. niet aan meewerken, dat b.v,.door het beschikbaar stellen van een kantine
van een sportvereniging voor allerhande vergaderingen en verenigingen een plaat-
selijk dorpshuis een bloedeloos bestaan gaat lijden. Indien ter plaatse overigens
geen vergaderruimte aanwezig is ont. oct het bij ons collège geen enkel bezwaar
b.v. een kantine daarvoor te gebruiken.
11. De suggestie van ëën uwer leden om de gebouwen door de gemeente te laten bouwen
en aan de betreffende vereniging of stichting in huur en exploitatie te geven
zou van gemeentewege aanzienlijke investeringen en derhalve financieringsmiddelen
vergen. Tevens zouden de exploitatieresultaten van de gebouwen ten bate of ten
laste komen van de gemeente, afhankelijk van de huur.
12. Bij het verlenen van geldleningen aan de Vereniging "Het Zwembad" zijn destijds
nog stringentere voorwaarden gesteld, waartegen geen bezwaren bestonden bij uw
raad. Deze hebben in de praktijk nooit problemen gegeven. Buitendien zijn ten be-
hoeve van de bijdragen in de nadelige exploitatiesaldi aan de Vereniging "Het
Zwembad" nog een groot aantal aanvullende voorwaarden gesteld. Het is zeker onze
bedoeling niet ons met de interne aangelegenheden van de stichtingen of vereni
gingen te bemoeien, maar gezien de omvang van de dotaties 625.000,oftewel
f 78,per inwoner) zijn enige garanties, dat de gebouwen gedurende langere
tijd bestemd blijven voor en beantwoorden aan het doel, waarvoor uw raad de bij
dragen heeft gegeven en die door de belastingbetalers zijn opgebracht, zeker op
hun plaats.
Voorts dient men te bedenken, dat met het zonder meer schrappen van ëën of meer-
dere bepalingen gaten kunnen vallen in de regeling, terwijl andere bepalingen
daardoor zwevend kunnen worden gemaakt.
Te uwer informatie hebben wij een exemplaar van de ëën dezer dagen ontvangen ont-
werpstatuten voor een dorpshuis/ontmoetingscentrum/wijkcentrum van het Provinci-
aal Opbouworgaan in Frieslandbij de raadsstukken gevoegd. Ook hieruit blijkt,
dat bepalingen zijn opgenomen inzake goedkeuring van geldleningen, restitutie van
subsidie bij ontbinding binnen 25 jaar, etc.
De opmerking, dat een dergelijke uniforme regeling niet geëigend is in deze ge
vallen, laten wij gaarne voor wat zij is. Het betreft hier vrij gelijksoortige
instellingen. Bovendien weet men bij een algemene regeling voortaan direct waar
men aan toe is en kunnen geschillen worden voorkomen, die anders later zouden
kunnen rijzen. Bovendien ervaart een stichting of een vereniging een uniforme
regeling niet als een zekere mate van wantrouwen van het gemeentebestuur jegens
de stichting of vereniging zoals bij een individuele regeling wel het geval zou
kunnen zijn.
Op grond van het vorenstaande menen wij u dan ook te mogen voorstellen de
waardenregeling onverkort vast te stellen met dien verstande, dat de intitulatie
en de artikelen 18 en 19 worden gewijzigd zoals boven vermeld en deze voorwaarden
van toepassing te verklaren op de dorpshuizen te Cornjum, Hijum en Oude Leije en
op de te bouwen kleedaccommodatie met kantine te Jelsum-Cornjum.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel
de secretaris, de burgemeester,
(J.P. v.d. Kooi)
(H. Boschma)