- 3 - 10. De suggestie het concurrentiebeding. soepel toe te passen is een beleidskwestie. Ons collège kan in voorkomende gevallen naar de plaatselijke omstandigheden be- oordelen of een algemene ontheffing.moet worden verleend dan wel een individuele en voor welke verenigingen, clubs etc. (b.v. bejaardensocieteiten, jeugdclubs, enz.). Dit artikel is opgenomen om conflictstof tussen de diverse instellingen onderling en met de horecasector zoveel mogelijk te voorkomen. De gemeente mag er o.i. niet aan meewerken, dat b.v,.door het beschikbaar stellen van een kantine van een sportvereniging voor allerhande vergaderingen en verenigingen een plaat- selijk dorpshuis een bloedeloos bestaan gaat lijden. Indien ter plaatse overigens geen vergaderruimte aanwezig is ont. oct het bij ons collège geen enkel bezwaar b.v. een kantine daarvoor te gebruiken. 11. De suggestie van ëën uwer leden om de gebouwen door de gemeente te laten bouwen en aan de betreffende vereniging of stichting in huur en exploitatie te geven zou van gemeentewege aanzienlijke investeringen en derhalve financieringsmiddelen vergen. Tevens zouden de exploitatieresultaten van de gebouwen ten bate of ten laste komen van de gemeente, afhankelijk van de huur. 12. Bij het verlenen van geldleningen aan de Vereniging "Het Zwembad" zijn destijds nog stringentere voorwaarden gesteld, waartegen geen bezwaren bestonden bij uw raad. Deze hebben in de praktijk nooit problemen gegeven. Buitendien zijn ten be- hoeve van de bijdragen in de nadelige exploitatiesaldi aan de Vereniging "Het Zwembad" nog een groot aantal aanvullende voorwaarden gesteld. Het is zeker onze bedoeling niet ons met de interne aangelegenheden van de stichtingen of vereni gingen te bemoeien, maar gezien de omvang van de dotaties 625.000,oftewel f 78,per inwoner) zijn enige garanties, dat de gebouwen gedurende langere tijd bestemd blijven voor en beantwoorden aan het doel, waarvoor uw raad de bij dragen heeft gegeven en die door de belastingbetalers zijn opgebracht, zeker op hun plaats. Voorts dient men te bedenken, dat met het zonder meer schrappen van ëën of meer- dere bepalingen gaten kunnen vallen in de regeling, terwijl andere bepalingen daardoor zwevend kunnen worden gemaakt. Te uwer informatie hebben wij een exemplaar van de ëën dezer dagen ontvangen ont- werpstatuten voor een dorpshuis/ontmoetingscentrum/wijkcentrum van het Provinci- aal Opbouworgaan in Frieslandbij de raadsstukken gevoegd. Ook hieruit blijkt, dat bepalingen zijn opgenomen inzake goedkeuring van geldleningen, restitutie van subsidie bij ontbinding binnen 25 jaar, etc. De opmerking, dat een dergelijke uniforme regeling niet geëigend is in deze ge vallen, laten wij gaarne voor wat zij is. Het betreft hier vrij gelijksoortige instellingen. Bovendien weet men bij een algemene regeling voortaan direct waar men aan toe is en kunnen geschillen worden voorkomen, die anders later zouden kunnen rijzen. Bovendien ervaart een stichting of een vereniging een uniforme regeling niet als een zekere mate van wantrouwen van het gemeentebestuur jegens de stichting of vereniging zoals bij een individuele regeling wel het geval zou kunnen zijn. Op grond van het vorenstaande menen wij u dan ook te mogen voorstellen de waardenregeling onverkort vast te stellen met dien verstande, dat de intitulatie en de artikelen 18 en 19 worden gewijzigd zoals boven vermeld en deze voorwaarden van toepassing te verklaren op de dorpshuizen te Cornjum, Hijum en Oude Leije en op de te bouwen kleedaccommodatie met kantine te Jelsum-Cornjum. Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel de secretaris, de burgemeester, (J.P. v.d. Kooi) (H. Boschma)

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1977 | | pagina 43