Agendapunt 16 Voorstel 77/66. Stiens, april 1977. Onderwerpstandpuntbepaling. omtrent te treffen voorzieningen met betrekking tôt de wegverbinding Stiens - Leeuwarden. Aan de gemeenteraad Reeds gedurende een période van ongeveer tien jaren worden besprekingen gevoerd en zijn plannen opgesteld ter verbetering van de wegverbinding Leeuwarden - Stiens Nadat aanvankelijk min of meer ter afsluiting van de vorige wegverbetering plannen werden ontworpen voor de aanleg van een parallelweg aan de oostzijde van de Brédyk, werden later in overleg met de provincie plannen ontwikkeld voor de aanleg van een nieuwe weg aan de westzijde van deze weg vanaf de Grote Bon- tekoe tôt Stiens. Door de dienst gemeentewerken werd hiervoor een plan opgesteld welke later door de provincie is overgenomen. De provincie heeft hierop een variant aangebracht door het tracé in westelijke richting te verschuiven. In verband met het toenemend verkeer is door uw raad zowel bij de behandeling van begrotingen als bij andere gelegenheden bij herhaling op een spoedige rea- lisering van deze weg aangedrongen. Door het ontbreken van de nodige geldmiddelen is het tôt nu toe bij het maken van plannen gebleven. Omdat ook Gedeputeerde Staten - welk orgaan uiteindelijk de geldmiddelen be- schikbaar moet stellen - zich van de toenemende onveiligheid op deze weg be- wust zijn, werd ruim een jaar geleden de gedachte ontwikkeld om aan de oost zijde van de weg vanaf Vijverzathe tôt aan Stiens een fietspad aan te leggen en daarnaast de afslagen naar de diverse dorpen te verbeteren. Men achtte het haalbaar deze voorziening binnen enkele jaren uit te voeren. De aanleg van dit fietspad zou in ieder geval de veiligheid van de fietsers ten goede komen. De gevaarlijke oversteek bij Vijverzathe zou komen te vervallen. De verbetering van de afslagen zou ongetwijfeld ook de verkeersveiligheid be- vorderen. Met de aanleg van dit fietspad zou echter het oversteken van de Brédyk door fietsers die naar Leeuwarden gaan niet tôt het verleden gaan behoren. Ook het verkeer op de Brédyk zal hierdoor niet verminderen, waardoor het risico van op het fietspad terecht komende auto's na een botsing even groot blijft als thans. Evenmin zou een scheiding tôt stand worden gebracht tussen het langzaam en het snelverkeer, met aile daaraan verbonden gevaren van inhalen enz. De veiligheid van de grote aantallen fietsers zal het meest zijn gebaat met een drastische vermindering van het aantal auto's op de Brédyk. Dit zal echter al leen maar mogelijk zijn door het aanleggen van een nieuwe weg Stiens - Leeuwar den. Van groot belang is uiteraard de termijn waarin een en ander kan worden gerea- liseerd. Wij zijn ons er van bewust dat maatregelen op de meest korte termijn noodzakelijk zijn en dat b.v. geen tien jaar meer kan worden gewacht met het aanbrengen van verbeteringen. Enige maanden geleden bleek ons tijdens een onderhoud met eén van de gedepu- teerden dat de geraamde kosten van het aanleggen van een fietspad aan de oost zijde van de weg en het verbeteren van de kruispunten de provincie erg waren tegengevallenWaar ook bij de provincie het aanleggen van een fietspad en de kruispuntverbeteringen niet als de definitieve oplossing wordt gezien en uit eindelijk - zij het in een verdere toekomst - toch tôt de aanleg van een nieuwe

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1977 | | pagina 75