weg aan de westzijde zal moeten worden overgegaan, is de vraag gerezen pf het niet beter zou zijn de aanleg van het fietspad enz. achterwege te laten en over te gaan tôt het realiseren van een nieuwe weg. Uit de bespreking is ons geble- ken, dat de termijn waarbinnen het fietspad zou kunnen worden aangelegd slechts ongeveer een half jaar tôt een jaar zou verschillen met die waarbinnen de nieuwe weg zou kunnen worden gerealiseerdNu de provincie meer financiële mid- delen beschikbaar hoopt te krijgen voor wegenaanleg is men bereid medewerking te verlenen aan een spoedige aanleg van de nieuwe weg. Wij zijn unaniem tôt de conclusie gekomen dat de verkeersveiligheid het meest is gediend met de aanleg van een nieuwe weg. De redenen hebben wij hiervoor reeds uiteengezet. Wij zijn echter wel van mening, dat de provincie de garantie moet geven, dat zij bereid is haar medewerking tôt het op korte termijn aanleggen van deze weg te verlenen. Wij zullen daarom Gedeputeerde Staten verzoeken schriftelijk te verklaren in haar beleidsvoornemens het op korte termijn aanleggen van deze weg op te nemen. Zoals u na afloop van de vorige raadsvergadering is uiteengezet zijn er voor het tracé van de nieuwe weg een tweetal varianten ontwikkeld. Het oorspronkelijk plan voorziet in de aanleg van een nieuwe weg op ca. honderd meter afstand van de bestaande weg, terwijl naderhand een alternatief plan is opgesteld waarbij de nieuwe weg vrij dicht nabij de bestaande weg is ontworpen. Resumerende kan thans een keuze worden gemaakt uit de volgende mogelijkheden a. uitvoering van het plan tôt de aanleg van een fietspad aan de oostzijde van de Brédyk en het verbeteren van de afslagen; b. het op de kortst mogelijke termijn aanleggen van de nieuwe weg Stiens - Leeuwarden, waarbij nog de keus kan worden gemaakt tussen 1. een tracé op ca. honderd meter afstand van de bestaande weg; 2. een tracé op korte afstand van de bestaande weg. Wij stellen u voor mogelijkheid b. te kiezen, waarbij wij de keuze tussen de mogelijkheden 1 en 2 graag aan u overlaten. Aan de keuze sub b. zal de voor- waarde worden verbonden, dat Gedeputeerde Staten schriftelijk te kennen geven, dat het op korte termijn aanleggen van de weg in haar beleidsvoornemens wordt opgenomenMochten Gedeputeerde Staten berichten dat zij deze verklaring niet kunnen of willen afgeven, dan komen wij over deze aangelegenheid nader bij u terug. Een ander aspect van de nieuwe wegaanleg is nog, dat maatregelen zullen moeten worden genomen om het uit Stiens en Britsum komend verkeer te dwingen ook van de nieuwe weg gebruik te maken. Met het nemen van verkeersmaatregelen moet het mogelijk zijn bij de huidige afslag van de Menno van Coehoornwei het uit Stiens/ Britsum komend verkeer te verbieden linksaf te slaan naar de Brédyk. Ook zal voorkomen moeten worden dat het verkeer, komende van Leeuwarden met bestemming Stiens, reeds bij Jelsum afslaat naar de huidige weg. In onze vraagstelling aan Gedeputeerde Staten omtrent het verlenen van garanties zullen wij ook dit as pect betrekken. Mocht uit het antwoord van Gedeputeerde Staten blijken, dat het niet mogelijk is het verkeer te dwingen van de nieuwe weg gebruik te maken, dan komen wij eveneens over dit onderwerp nader bij u terug. Tenslotte kunnen wij u nog mededelen, dat het in ons voornemen ligt zeer bin- nenkort de mogelijkheid te onderzoeken tôt het plaatsen van een tijdelijke ver- keerslichtinstallatie op het kruispunt Menno van Coehoornwei - Brédyk. De ver- keersintensiteit op dit kruispunt is gedurende bepaalde uren dermate intensief dat wij het niet meer verantwoord achten de huidige situatie te bestendigen. Zodra dit onderzoek is afgerond en een kostenraming is opgesteld, komen wij ook over dit onderwerp nader bij u terug. Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel de secretaris, J.P. van der Kooi. de burgemeester H. Boschma.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1977 | | pagina 76