- 2 -
voor noord-west Friesland".
DoK in de toekomst /ullen wij deze untwikkeling positief kritisch blijven be-
naderen, waarbij de zoeven genoemde uitgangspunten toetssteen zullen blijven.
□ok bij het eventueel continueren van de regio na 1979, zoals u weet wordt hier-
naar door een stuurgroep waarin 10 raadsleden uit diverse gemeenten een onder-
zoek ingesteld, zal bij ans voorop blijven staan, dat alleen door middel van
getrapte verkiezingen deze tôt stand gebracht mag worden. Alléén op deze wijze
kan worden voldaan aan ons uitgangspuntonze eis, van lokaal bestuur, in deze
verlengd bb.
Dit houdt in een bestuur zo dicht mogelijk bij de burger, waarbij voldaan wordt
aan hoge eisen van démocratie.
Uit door samenwerking zich als gemeente sterk maken tegen centralisatietenden-
sen van hogere overheden en ambtenaren, blijkt noodzakelijk. Wij zien dit niet
als een zich afzetten tegen b.v. de provinciale overheid, maar wel als een
mogelijkheid om de eigen taken ook in de toekomst te houden waar ze horen: bij
de gemeente.
Mijnheer de voorzitter, er zal nog veei denkwerk in dezen moeten worden verricht
om de meest juiste structuur te vinden. Wij willen ons steentje daaraan bijdra-
gen. Zo zou een gemeentelijke regiocommissie waarschijnlijk goed werk kunnen
doen om het werk van de regio raadsleden dichter bij de andere gemeenteraadsleden
te brengen.
Ik heb gezegd mijnheer de voorzitter, dat onze gemeente er financieel gezond
voor staat. Er is een overschot op de begroting van zo'n 74.000 gulden. Als ik
daar dan bij optel 75.000 voor meer salarissen,75000 voor het nieuwe verzorgings-
tehuis, 50.000 voor de ruilverkaveling en 47.000 voor nieuwe investeringen, dan
betekent dat in wezen, dat op deze begroting een overschot is van 321.000,--.
Ziet men daarbij, wat het zoal aan voorzieningen kost, dan meen ik, dat wij
collège en raad mogen feliciteren met het gevoerde beleid.
En toch een lichte belastingverhoging,mijnheer de voorzitter.
In de verkorte begroting aan de inwoners van onze gemeente, schrijft u dat ook
de gemeente de tering naar de nering moet zetten. Belastingen verhogen betekent
dan wel de nering naar de tering zetten.
Het is op deze plaats, zinnig om op de financiën iets dieper in te gaan. Een
wat penibele zaak mijnheer de voorzitter, als men geen gemeente-financiën heeft
gestudeerd
Uit de antwoorden op de in de sekties gestelde vragen komt naar voren, dat gere-
kend mag worden op een totaal aan overschotten in het grondbedrijf van 7 ton. Dit
is op projecten, die of praktisch zijn afgewikkeld of waarvan met 100% zekerheid
kan worden gezegd, dat onverhoopt optredende kalamiteiten zijn uitgesloten. Als
dan de algemene reserve van het grondbedrijf wordt aangevuld tôt 300.000 blijft
nog een bedrag ter beschikking van plm. 550.000 gulden.
Wij vragen ons af, of niet nu over een gedeelte van dit bedrag kan worden be-
schikt.
Zo zouden dan b.v. de schooldocumentatiecentra en de nieuwe maaimachine éénma-
lig en de nieuwe boekhoudmachine kunnen worden betaald, waardoor ongeveer op de
begroting een bedrag vrijkomt overeenkomend met wat u voorstel uit de onroerend
goedbelasting te halen. de
Waarom,mijnheer de voorzitter. Onze mening is, dat door sterke groei van de ge
meente een extra last op de gemeente wordt gelegd om het voorzieningenpeil en
het onderhoud daarvan op peil te houden. Anderzijds is door sneUe grondverkopen
geld beschikbaar. Het één kan zo een bijdrage leveren tôt het ander, zonder dat
onevenwichtig de financiën worden ontregeld.
Ik zal hierover gaarne de mening.van het collège horen. Belastingen /verhogen
hoeft niet, is geen verplichting, ook al staat de Minister 5% toe.
En het steentje dat u wilt bijdragen ter beteugeling van de inflatie hoeft be-
slist niet een kiezelsteentje te zijn.
Het wonen in Stiens en Britsum blijft nog steeds in trek. Zoals u weet hebben
wij een evenwichtige groei van deze dorpen gezien als een gezonde groei van
onze gemeente.