Pas in september '77 heeft men deze binnen gekregen. Dit heeft voor een enorme
vertraging in het werk gezorg: men kon en wilde niet beginnen als kommissie
voor de funktionaris er was. Bovendien kreeg men niet de aangevraagde full-time
kracht, maar slechts 1/5 kracht.
Na de gebruikelijke advertentie en sollicitatieprocedure is de keus gevallen
op een vijfdejaars student in de andragologie uit Utrecht: Jannie van der Luit.
Bovendien werd er op grond van de ingeleverde begroting f 2.000,aan rijksbij-
drage verstrekt voor het financieren van aktiviteiten die zich aanmelden tijdens
het opzetten van het plan, deze bijdrage is de helft van de onkosten, de andere
helft van het geld wordt door de gemeente beschikbaar gesteld. (zie hiervoor de
richtlijnen van de regeling).
De ad hoc kommissie heeft zich, nadat de bevestiging van de mogelijkheid om een
kracht aan te stellen er was, uitgebreid. Dat om een bredere basis te hebben.
Zij is samengesteld uit vertegprwoordigers van de verschillende organisaties die
de verschillende sectoren ip het gebeid van het vormings- en ontwikkelingswerk ver-
tegenwoordigen. Deze sektoren zijn: de Kulturele Raad van de gemeente, de gemeen-
teraad, vrouwenbeweging, onderwijs, bibliotheek, maatschappelijk werk, kerkgenoot-
schappen, het Nut en het clubhuis 8-88. Van elke sektot ëén vertegenwoordiger.
De status van de kommissie is vastgelegd in "de verordening regelende de samen-
stelling, de taak en de werkwijze van de kommissie ad hoc permanente edukatie in
de gemeente Leeuwarderadeel". (zie bijlage X.i
Als taken van de Commissie Ad Hoc Permanente Edukatie worden aangemerkt het (als
opdrachtgever) in samenwerking met de aangestelde funktionaris voor de permanente
enducatie:
a. maken van een uitgebreide inventarisatie van de bestaande voorzieningen op
sociaal kultureel gebeid.
b. nader preciseren van de wensen en behoeften van de bevolking van Leeuwarderadeel
c. bekijken welke verenigingen, instellingen, organisaties e.d. aan deze wensen
kunnen voldoen en reeds voldoen.
nagaan waar samenwerking nodig is om een zo groot en zo gespreid mogelijk
aanbod van vormings- en ontwikkelingswerk te realiseren;
en het bestaan aanvullen.
d. opstellen van een educatief plan zolas genoemd in de rijksbijdrageregeling waar-
in prioriteiten worden aangegeven. Nagaan met welke aktiviteiten en welke groe-
pen van de bevolking het eerst begonnen dient te worden.
e. opstellen van een aktiviteitenprogramma op basis van bovengenoemd plan waarin
opgenomen wordt wie welk onderdeel voor zijn rekening neemt.
Uit deze kommissie is een klein overleg van 3 personen, zijnde voorzitter, vice-
voorzitter en notulist, gekozen die wekelijks kontakt met de funktionaris onder-
houden
Op 1 februari j.l. is de funktionaris in dienst getreden, hiermee eindigde de
beginfase en kon met de eigenlijke werkzaamheden zoals hierboven vermeld staan,
rond het edukatieve plan gestart worden.