Pas in september '77 heeft men deze binnen gekregen. Dit heeft voor een enorme vertraging in het werk gezorg: men kon en wilde niet beginnen als kommissie voor de funktionaris er was. Bovendien kreeg men niet de aangevraagde full-time kracht, maar slechts 1/5 kracht. Na de gebruikelijke advertentie en sollicitatieprocedure is de keus gevallen op een vijfdejaars student in de andragologie uit Utrecht: Jannie van der Luit. Bovendien werd er op grond van de ingeleverde begroting f 2.000,aan rijksbij- drage verstrekt voor het financieren van aktiviteiten die zich aanmelden tijdens het opzetten van het plan, deze bijdrage is de helft van de onkosten, de andere helft van het geld wordt door de gemeente beschikbaar gesteld. (zie hiervoor de richtlijnen van de regeling). De ad hoc kommissie heeft zich, nadat de bevestiging van de mogelijkheid om een kracht aan te stellen er was, uitgebreid. Dat om een bredere basis te hebben. Zij is samengesteld uit vertegprwoordigers van de verschillende organisaties die de verschillende sectoren ip het gebeid van het vormings- en ontwikkelingswerk ver- tegenwoordigen. Deze sektoren zijn: de Kulturele Raad van de gemeente, de gemeen- teraad, vrouwenbeweging, onderwijs, bibliotheek, maatschappelijk werk, kerkgenoot- schappen, het Nut en het clubhuis 8-88. Van elke sektot ëén vertegenwoordiger. De status van de kommissie is vastgelegd in "de verordening regelende de samen- stelling, de taak en de werkwijze van de kommissie ad hoc permanente edukatie in de gemeente Leeuwarderadeel". (zie bijlage X.i Als taken van de Commissie Ad Hoc Permanente Edukatie worden aangemerkt het (als opdrachtgever) in samenwerking met de aangestelde funktionaris voor de permanente enducatie: a. maken van een uitgebreide inventarisatie van de bestaande voorzieningen op sociaal kultureel gebeid. b. nader preciseren van de wensen en behoeften van de bevolking van Leeuwarderadeel c. bekijken welke verenigingen, instellingen, organisaties e.d. aan deze wensen kunnen voldoen en reeds voldoen. nagaan waar samenwerking nodig is om een zo groot en zo gespreid mogelijk aanbod van vormings- en ontwikkelingswerk te realiseren; en het bestaan aanvullen. d. opstellen van een educatief plan zolas genoemd in de rijksbijdrageregeling waar- in prioriteiten worden aangegeven. Nagaan met welke aktiviteiten en welke groe- pen van de bevolking het eerst begonnen dient te worden. e. opstellen van een aktiviteitenprogramma op basis van bovengenoemd plan waarin opgenomen wordt wie welk onderdeel voor zijn rekening neemt. Uit deze kommissie is een klein overleg van 3 personen, zijnde voorzitter, vice- voorzitter en notulist, gekozen die wekelijks kontakt met de funktionaris onder- houden Op 1 februari j.l. is de funktionaris in dienst getreden, hiermee eindigde de beginfase en kon met de eigenlijke werkzaamheden zoals hierboven vermeld staan, rond het edukatieve plan gestart worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1978 | | pagina 166