Stimuleren van die funkties waar tôt nu toe door de verschillende groeperingen, verenigingen en organisaties weinig of geen aandacht is besteed. Konkreet houdt dit in kursussen op het gebied van maatschappelijke en politieke bewustwording, mondigheid en emancipatie in individuen en groepen in de konkrete plaatselijke situatie; beroepsgerichte scholing; tweede weg/kans onderwijs ofwel dag en avondonderwijs X en met naine met het eerste (hier prioriteit aangeven) Hier zijn de volgende kommissieleden het niet mee eens 3 van de aanwezige 6 leden. Te weten mw.A.A.D.Vegt- Vellenga, de heren J. de Vries en F. Damstra. Zij willen geen prioriteit stellen. Wel prioriteiten stellen willen mw.P.Stolte- v.d.Meulen, MejLettinga en de heer J. Roosenstein. Om zo te komen in vier jaar tôt een gevarieerd aanbod van kursuswerk,waarin aile edukatieve funkties evenredig aan bod komen. In de période van de komende 4 jaar zouden wij als kommissie willen voorstellen het volgende re realiseren: het komen tôt een meer samenhangend stelsel van voorzieningen op edukatief terrein. vast te stellen andere zaken als b.v. het opvullen van witte plekken in het aktivi- teiten aanbod. (Er zijn b.v. nog geen mogelijkheden voor muzikale vorming in de gemeente) Tôt slot dit ailes in aansluiting op en toetsen aan de behoefte van de bevolking. De visie van Jannie van der Luit, funktionàris P.E. op het geheel. Het stuk consept plan is jammer genoeg geen weerspiegeling van het werk dat de kom missie in de loop der maanden verricht heeft. Het gebrek aan tijd en mankracht, waar de kommissie en vooral ik als funktionàris mee te kampen heb is de belangrijkste oorzaak dat de kommissie niet eerder aan het onderwerp beleid maken toe is gekomen. Wij hehben ons eerst bezig gehouden met het inventariseren van het huidige aanbod en de behoefte aan edukatief werk in de gemeente. En hoe de witte plekken die er door de vergelijking van deze twee onderzoeken aan de orde gekomen zijn opgevuld konden worden. De kommissie heeft dus omgekeert gewerkt: eerst het samenstellen van het programr endan pas, op het laatst het denken/diskussiëren over het beleid. In de rit was het ook uitgesteld, omdat er binnen het klein overleg verschil van me- ning bestond over de achtergrond van de regeling. De diskussie binnen de kommissie gaat over het wel of niet prioriteiten willen stel len in de verschillende beleidsuitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen van het programma en het al of niet prioriteit willen geven aan een bepaalde funktie van edukatief werk (voor uitleg van de verschillende funkties zie blz. 30/31 van deel 26 van de groene reeks van het V.N.G.Planning van plaatselijk edukatief werk, Bijlage IV.2) Een deel van de kommissie wil wel prioriteiten stellen ook t.a.v. de verschillende funkties. Men wil m.n. prioriteit geven aan die edukatieve funktie die bijdraagt aan maatscha; pelijke en politieke bewustwording, mondigheid en emancipatie van individuen en groepen in de konkrete plaatselijke situatie. Een ander deel, 5 personen is het er niet mee eens. De verschillende standpunten en motivaties hierbij verschaffen hier nadere informat over.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1978 | | pagina 172