Stimuleren van die funkties waar tôt nu toe door de verschillende groeperingen,
verenigingen en organisaties weinig of geen aandacht is besteed.
Konkreet houdt dit in kursussen op het gebied van maatschappelijke en politieke
bewustwording, mondigheid en emancipatie in individuen en groepen in de konkrete
plaatselijke situatie; beroepsgerichte scholing; tweede weg/kans onderwijs ofwel
dag en avondonderwijs
X en met naine met het eerste (hier prioriteit aangeven) Hier zijn de volgende
kommissieleden het niet mee eens 3 van de aanwezige 6 leden. Te weten mw.A.A.D.Vegt-
Vellenga, de heren J. de Vries en F. Damstra.
Zij willen geen prioriteit stellen. Wel prioriteiten stellen willen mw.P.Stolte-
v.d.Meulen, MejLettinga en de heer J. Roosenstein.
Om zo te komen in vier jaar tôt een gevarieerd aanbod van kursuswerk,waarin aile
edukatieve funkties evenredig aan bod komen.
In de période van de komende 4 jaar zouden wij als kommissie willen voorstellen
het volgende re realiseren:
het komen tôt een meer samenhangend stelsel van voorzieningen op edukatief terrein.
vast te stellen andere zaken als b.v. het opvullen van witte plekken in het aktivi-
teiten aanbod. (Er zijn b.v. nog geen mogelijkheden voor muzikale vorming in de
gemeente)
Tôt slot dit ailes in aansluiting op en toetsen aan de behoefte van de bevolking.
De visie van Jannie van der Luit, funktionàris P.E. op het geheel.
Het stuk consept plan is jammer genoeg geen weerspiegeling van het werk dat de kom
missie in de loop der maanden verricht heeft.
Het gebrek aan tijd en mankracht, waar de kommissie en vooral ik als funktionàris
mee te kampen heb is de belangrijkste oorzaak dat de kommissie niet eerder aan het
onderwerp beleid maken toe is gekomen.
Wij hehben ons eerst bezig gehouden met het inventariseren van het huidige aanbod
en de behoefte aan edukatief werk in de gemeente.
En hoe de witte plekken die er door de vergelijking van deze twee onderzoeken aan
de orde gekomen zijn opgevuld konden worden.
De kommissie heeft dus omgekeert gewerkt: eerst het samenstellen van het programr
endan pas, op het laatst het denken/diskussiëren over het beleid.
In de rit was het ook uitgesteld, omdat er binnen het klein overleg verschil van me-
ning bestond over de achtergrond van de regeling.
De diskussie binnen de kommissie gaat over het wel of niet prioriteiten willen stel
len in de verschillende beleidsuitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen van
het programma en het al of niet prioriteit willen geven aan een bepaalde funktie
van edukatief werk (voor uitleg van de verschillende funkties zie blz. 30/31 van
deel 26 van de groene reeks van het V.N.G.Planning van plaatselijk edukatief werk,
Bijlage IV.2)
Een deel van de kommissie wil wel prioriteiten stellen ook t.a.v. de verschillende
funkties.
Men wil m.n. prioriteit geven aan die edukatieve funktie die bijdraagt aan maatscha;
pelijke en politieke bewustwording, mondigheid en emancipatie van individuen en
groepen in de konkrete plaatselijke situatie.
Een ander deel, 5 personen is het er niet mee eens.
De verschillende standpunten en motivaties hierbij verschaffen hier nadere informat
over.