- 3 - Het is echter veeleer zo dat de huidige curveprijs van dien aard is dat de mogelijk- heden tôt sociale woningbouw beperkt zijn. Met name ook in de nieuwe bestemmingsplannen met woning dichtheden van 15 tôt20. De behoefte is er gezien het grote aantal woningzoekenden wel degelijk ook op landelijk niveau is daar nog onlangs de nadruk op gelegd. IMiettemin is de sociale woningbouw bij ondergetekende niet het uitgangspunt zoals uit het voorgaande moge blijken, maar eerder de planologische overwegingen. De gevolgen daarvan maken sociale woningbouw echter veel eerder mogelijk dan het plan van de meerderheid. Financiële konsequenties. Minderheidsplannen tiet plan bpoarbuert is aangemeld om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming. Het kan zijn dat die nog wel enige tijd op zich laat wachten. Te overwegen valt om toch daarop te koersen en tôt die tijd slechts het renteverlies op de bijdrage uit de algemene dienst voor rekening van de gemeente te nemen. Blijkens het schrijven d.d. 26-10-1978 van de hoofdingenieur-directeur van Directie Volkshuisvesting en het ambtelijk advies daarbij kan wel worden voldaan aan de voorwaarden voor de subsidie voor sanering en reconstructie. Alleen het tijdstip is onzeker. Een punt dat bedacht dient te worden is dat de boekwaarde van het terrein nu al gesteld kan worden op f 211.800,waar de krotopruimingspremies van zijn af getrokken. Dat is ruim tweemaal zoveel als de kosten van het bouwrijpmaken. De voornaamste oorzaak daarvan ligt in de zeer lange période die gemoeid was met het verwerven van de panden. Daarbij was er sprake van een ook door uw raad gewenst passief beleid. Zelfs nu is nog steeds één pand niet aangekocht. De vraag is of de langdurige rente bijschrijving wel allemaal verhaald moet worden in de grondprijs. Is het niet veeleer zo dat het gemeentebestuur er een belang in zag om dit gebied op te knappen, te saneren ten behoeve van het hele dorpsgezicht Het kan dan redelijk genoemd worden om daar ook vanuit de lagere overheid wat voor over te hebben. Het rijk werkt al sedert vele jaren met de krotopruimingspremies. In dit konkrete geval is het dan een goede zaak om een deel van bijvoorbeeld die boekwaarde voor eigen rekening te nemen in plaats van dat ailes af te wentelen op een klein groepje bewoners. Zo bekeken zou dan beschikt kunnen worden voor een deel van het tekort uit de reserve kom-uitleg, terwijl voor de rest een subsidie wordt gevraagd. fleerderheidsplan. Verkoop ten behoeve van de partikuliere woningbouw, zoals door de meerderheid van ons kollege wordt voorgestaan heeft geen financiële konsequenties. Aile gemaakte kosten vloeien door deze verkoop weer terug in de gemeentekas. Het argument van de minderheid dat hierdoor de lasten worden afgewenteld op enkele schouders kunnen wij gelet op de door ons aangehangen mening, dat een vorm van sociale woningbouw ter plaatse niet nodig is niet onderschrijven. Bovendien spreken de aangevoerde planologische motieven ons minder aan. Gelet op de oude situatie menen wij, dat de voorkeur moet worden gegeven aan een opener bebouwing, zoals ook thans overwegend in deze omgeving voorkomt. Realisering van het plan van de minderheid van ons kollege vraagt een extra bijdrage van de gemeente. Een en ander houdt verband met het feit, dat de grondkosten voor de bouw in de sociale sektor een bepaald bedrag niet te boven mogen gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1979 | | pagina 45