P.v.d.A.
Voorstel 79/126
Voorz. Waarom gemeentelijke herindeling
Volgens mijn fractie mag het enige critérium hiervoor zijn: een beter funktioneren van
de démocratie.
Volgens de deskundigen zou dit bereikt worden door het feit dat grotere gemeenten een
sterker bestuur en bestuurlijk apparaat kunnen verkrijgen.
Het valt niet te ontkennen dat dit soms het geval ismaar er zijn onvoldoende voor-
beelden bij grootschaligheid aan te wijzen,, zowel op gemeentelijk als zo nu en dan op
landelijk niveau waarvan een sterker bestuur geen sprake is.
In tijden van economische crisis zoals we die nu kennen en de komende decennia zullen
leren kennen is het volgens mijn fractie voor de hand liggend dat er bij de Rijksover-
heid steeds meer sprake zal zijn van centralistische tendenzen.
Om deze het hoofd te bieden - er voor te zorgen dat de decentralisatie voortgang
blijft vinden - is het noodzakelijk dat er sterke provincies ontstaan om het gevecht met
de Rijksoverheid te kunnen voeren, of dit mogelijk zal zijn is geheel afhankelijk van
de taken die de provincie en de gemeente zullen worden toebedeeld.
Van het takenpakket dat de provincies en gemeenten krijgen is echter nog niets definitief
bekend.
Toch komt men met voorstellen tôt herindeling.
Het is alsof men het IJsselmeer inpoldert en zich na de inpoldering afvraagt wat men
met de grond gaat doen.
De fractie is van mening dat eerst dan met kennis van zaken over herindeling valt te
praten wanneer men weet heeft van de inhoud van het aan de gemeente toegekende taken
pakket.
Bestuderen we de ontwerp-regeling van G.S. betreffende gem.herindeling dan vinden we
hierin weinig of niets vermeld over het aan de gemeenten toegedachte takenpakket.
Ged.Staten gingen bij hun voorstellen voor gem.herindeling oorspronkelijk uit van een
aantal principes n.l.:
a. een aantal gemeenten is te zwak om sterk te kunnen zijn moet een gemeente minstens
10.000 inwoners tëllen.
b. de gemeenten moeten zoveel mogelijk taken zelfstandig kunnen uitvoeren en samen-
werking met andere gemeenten moet niet nodig zijn.
c. de bewoners van een gemeente moeten voor werk, onderwijs en voor andere vormen van
welzijnsvoorzieningen gericht zijn op een grote kern binnen de gemeente.
Voorz.
Overzien en overdenken we deze uitgangspunten dan moeten we tôt de conclusie komen
dat uit de ontwerp-regeling niet ofnauwelijks blijkt dat men zich hieraan gehouden
heeft
Nergens is bewezen dat een gemeente beneden de 10.000 inwoners grens zwak bestuurd wordt
Het getal 10.000 wordt gehanteerd als een soort heilig getal, een getal waarachtig
tegelijkertijd door minstens U nieuwe gemeenten bij lange na niet wordt gehaald.
Het getals-criterium vind mijn fractie onzin.
Tijdens een intervieuw met staatssecretaris Polak is door hem het volgende gezegd,
ik citeer:"ln het ene geval is 10.000 onvolmaaktterwijl in het andere geval 7.000
prima is", einde citaat.
Het getalscriterium is eenzjjdig.
Het gaat erom of een integratie funktie vervulling mogelijk is.
De gemeenten moeten zoveel mogelijk taken zelfstandig kunnen uitvoeren, geen samen-
werkingsverbanden
Ten aanzien van dit punt wil mijn fractie opmerken dat in slechts een enkel geval aan dit
critérium wordt voldaan.
Uitgaande van deze regeling zullen aile bestaande samenwerkingsverbanden (Regio's)
blijven bestaan. Ook het uitgangspunt van het bestaan van een grote kern in iedere
gemeente wordt bij lange na niet gehaald.
De gehele regeling overziende komt mon tôt de conclusie dat: