P.v.d.A. Voorstel 79/126 Voorz. Waarom gemeentelijke herindeling Volgens mijn fractie mag het enige critérium hiervoor zijn: een beter funktioneren van de démocratie. Volgens de deskundigen zou dit bereikt worden door het feit dat grotere gemeenten een sterker bestuur en bestuurlijk apparaat kunnen verkrijgen. Het valt niet te ontkennen dat dit soms het geval ismaar er zijn onvoldoende voor- beelden bij grootschaligheid aan te wijzen,, zowel op gemeentelijk als zo nu en dan op landelijk niveau waarvan een sterker bestuur geen sprake is. In tijden van economische crisis zoals we die nu kennen en de komende decennia zullen leren kennen is het volgens mijn fractie voor de hand liggend dat er bij de Rijksover- heid steeds meer sprake zal zijn van centralistische tendenzen. Om deze het hoofd te bieden - er voor te zorgen dat de decentralisatie voortgang blijft vinden - is het noodzakelijk dat er sterke provincies ontstaan om het gevecht met de Rijksoverheid te kunnen voeren, of dit mogelijk zal zijn is geheel afhankelijk van de taken die de provincie en de gemeente zullen worden toebedeeld. Van het takenpakket dat de provincies en gemeenten krijgen is echter nog niets definitief bekend. Toch komt men met voorstellen tôt herindeling. Het is alsof men het IJsselmeer inpoldert en zich na de inpoldering afvraagt wat men met de grond gaat doen. De fractie is van mening dat eerst dan met kennis van zaken over herindeling valt te praten wanneer men weet heeft van de inhoud van het aan de gemeente toegekende taken pakket. Bestuderen we de ontwerp-regeling van G.S. betreffende gem.herindeling dan vinden we hierin weinig of niets vermeld over het aan de gemeenten toegedachte takenpakket. Ged.Staten gingen bij hun voorstellen voor gem.herindeling oorspronkelijk uit van een aantal principes n.l.: a. een aantal gemeenten is te zwak om sterk te kunnen zijn moet een gemeente minstens 10.000 inwoners tëllen. b. de gemeenten moeten zoveel mogelijk taken zelfstandig kunnen uitvoeren en samen- werking met andere gemeenten moet niet nodig zijn. c. de bewoners van een gemeente moeten voor werk, onderwijs en voor andere vormen van welzijnsvoorzieningen gericht zijn op een grote kern binnen de gemeente. Voorz. Overzien en overdenken we deze uitgangspunten dan moeten we tôt de conclusie komen dat uit de ontwerp-regeling niet ofnauwelijks blijkt dat men zich hieraan gehouden heeft Nergens is bewezen dat een gemeente beneden de 10.000 inwoners grens zwak bestuurd wordt Het getal 10.000 wordt gehanteerd als een soort heilig getal, een getal waarachtig tegelijkertijd door minstens U nieuwe gemeenten bij lange na niet wordt gehaald. Het getals-criterium vind mijn fractie onzin. Tijdens een intervieuw met staatssecretaris Polak is door hem het volgende gezegd, ik citeer:"ln het ene geval is 10.000 onvolmaaktterwijl in het andere geval 7.000 prima is", einde citaat. Het getalscriterium is eenzjjdig. Het gaat erom of een integratie funktie vervulling mogelijk is. De gemeenten moeten zoveel mogelijk taken zelfstandig kunnen uitvoeren, geen samen- werkingsverbanden Ten aanzien van dit punt wil mijn fractie opmerken dat in slechts een enkel geval aan dit critérium wordt voldaan. Uitgaande van deze regeling zullen aile bestaande samenwerkingsverbanden (Regio's) blijven bestaan. Ook het uitgangspunt van het bestaan van een grote kern in iedere gemeente wordt bij lange na niet gehaald. De gehele regeling overziende komt mon tôt de conclusie dat:

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1979 | | pagina 15