- 2 -
a. het plan in het geheel niet overeenkomstig de door G.S. oorspronkelijk genoemde
uitgangspunten is uitgewerkt.
b. de ontwerp-regeling voortdurend strijdig is met de uitgangspunten en dat men heeft
nagelaten nieuwe uitgangspunten te noemen.
c. het voorstel tôt gem.herindeling geheel indruist tegen de opvatting van de gemeenten.
Voorz
Uit het voorgaande mag duidelijk geworden zijn dat mijn fractie zich verzet tegen de
voorgestelde samenwerking van de gemeenten Ferwerderadeel en Leeuwarderadeel.
Naast de genoemde argumenten van het grotendeels afwijzen van de ontwerp-regeling wil
mijn fractie in dit spéciale geval nog noemen dat:
le. bij samenwerking van de twee gemeenten de moeilijkheid in het bestuurlijk vlak
zeker toenemen.
De mogelijkheden tôt direkt kontakt met b.v. verenigingen van Dorpsbelang zal sterk
teruglopen.
De positie van parttime wethouders zal nog verslechterd worden.
Zij zullen overbelast worden steeds minder goed kunnen funktioneren, steeds meer
moeten overlaten aan de enige full-time bestuurder, de burgemeesteruiteraard
bevordert dit met een toeneming van het democratisch gehalte.
Hiermee wil ik niet zeggen dat een burgemeester geen democratisch bestuurder is.
2e. de inwoners en de gemeenteraden van beide gemeenten zich voor het overgrote deel
hebben uitgesproken voor het zelfstandig voortbestaan van beide gemeenten.
3e. een gemeente een sociaal economische eenheid moet vormen scholen, werk, winkels.
Wanneer men tôt samenwerking zou komen zullen er twee kernen zijn.
Wie krijgt dan de voorzieningen
He. de bevolking van Leeuwarderadeel in het geheel niet georiënteerd is op Ferwerderadeel.
Uit het voorgaande mag blijken dat mijn fractie geheel achter het voorstel van het
collège van B. en W. staat.
Onder deze omstandigheden wijzen we op dit moment het overgrote deel van de herindelings-
plannen van G.S. en in het bijzonder de samenwerking van Leeuwarderadeel en Ferwerderadeel
af
We dringen er bij G.S. op aan de ontwerp-regeling in te trekken en te wachten tôt
bekend is welke taken het rijk de provincies en gemeenten wil geven respectievelijk
afnemen.
Mijn fraktie is van mening dat eerst dan een juiste afweging van voor en nadelen van
herindeling mogelijk is.
Intussen kan ondervinding worden verkregen betreffende de zgn. samenwerkings verbanden
en zouden binnen aile schakeringen in de maatschappij zoals dorpen, gemeenteraden,
politieke partijen, enz. diepgaand moeten worden gesproken over de voor en nadelen
van deze ekstra bestuurslagen.
Indien G.S. niet willen weten van intrekken van de ontwerp-regeling maar willen voort*-
gaan op het glibberige pad van de herindeling dan stelt mijn fractie zich op het
standpunt dat men niet kan volstaan met wat geritsel in de marge»
maar nu al moet streven tôt het vormen van een aantal grote gemeenten,
rond de 30.000.
Zodat men voldoet aan de uitgangspunten waarvan G.S. oorspronkelijk zelf wilde uitgaan.
Gemeenten van deze orde van grootte zouden de problematiek van de part-time wethouder
de problematiek van de ekstra bestuurslaag te niet doen.
Voorz. Het is ons ter ore gekomen dat a.s. maandag een aktie zal worden gevoerd door
een aantal politieke partijen, gezamenlijk.
De inwoners uit onze gemeente hebben nu de kans hun stem te laten horen.
Ik zou willen besluiten met de woorden:
ien ien wurdt twa,
mar ienkear ien bliuwt ien.