F.N.P. Voorzitter Het voorstel van B. en W. is mij duidelijk en is mij uit het hart gegrepen. Wij hebben als F.NP.-fraktie gezegd: of was het een F.N.P. gedachte. Zoals het voorstel nu voor ons ligt hebben wij geen op- en/of aanmerkingen, het is overduidelijke en erg uitgebreid. Maar dat neemt niet weg, dat wij er toch nog behoefte aan hebben om als F.N.P.- fraktie hier toch nog iets aan toe te voegen. Voorzitter: Ik wil eerst even het F.N.P. standpunt in zijn algemeenheid voorlezen. Wat zijn onze bezwaren: Onze partij heeft altijd bezwaren gehad tegen een herindeling, zoals deze nu wordt voorgesteld. Het is ondemokratisch een herindeling door te zetben tegen de zin van de gemeentebesturen en de bevolking. Via de gemeentelijke herindeling wil men gemeenten tôt stand brengen met tenmins e 10000 inwoners Het argument hiervan is dat dit de bestuurskracht van de gemeenten groter maakt. Of een grotere gemeente zijn taken beter vervult (meer bestuurskracht heeft) is evenwel 0011 vi*8.3,g. Dit onderscheid is naar mijn gevoelen pas aan te brengen bij gemeenten rond 50.000 inwoners Een vergroting van 5-000 naar 10.000 inwoners levert niets op. Het getal van 10.000 inwoners is gekozen omdat 50.000 inwoners niet haalbaar is in Friesland. De gemeenten die volgens het herindelingsplan moeten ontstaan, zijn voor een groou aantal zeker nog te klein om aile taken zelfstandig aan te kunnen pakken. Samenwerking in een Regio blijft dus noodzakelijkzodat er feitelijk niets verandei Wie moet eigenlijk de bestuurskracht van de gemeente beoordelen? De burger blijkt in het algemeen niet veel last te hebben van het veronderstelde tekort aan bestuurskracht. Deze herindeling wil zo veel mogelijk de stadscentra en het omliggende platteland in één gemeente samenvoegen. Stad en land in één gemeente werkt altijd in het nadeel van het platteland. Voorzieningen die in een plattelandsgemeente veelal ten goede komen aan de ver- schillende dorpen gaan bij een samenvoeging met een stad, dan veelal naar die stad. Het stadscentrum heeft in die situatie meestal de kans in de politieke besluitvor- ming van de gemeenteraad te domineren. Grote gemeenten hebben voorts het nadeel dat de afstand tussen de burger en het bestuur te groot wordt. Historisch zijn wij de oudste, maar ook de meest aangevretene gemeente. Immers verschillende stukken van de gemeente zijn reeds geannexceerddenk aan Huizum, Goutum, Wirdum en nog meerdere dorpen. Met het huidige rationele beheer en gelet op het feit dat de begroting meestal sluit is het volgens ons niet aanwijsbaar dat deze gemeente niet efficiënt en verantwoord bestuurd kan worden. Voorzitter Thans iets over de betrokkenheid van de burgers Men moet wel egoistisch denken als men er van uit gaat dat Stiens bestuurscentrum blijft. Men moet zich dan wel afvragen wat de betrokkenheid van de inwoners van de Flieterpen met de nieuwe gemeente nog is. Als de herindeling doorgaat krijgen wij een gemeente van 12.000 hectare. Wij hebben dan een gemeente met een dunne bevolkingsdichtheid en een grote uitge- strektheid. De vraag is of de bestuurskracht hiermede wel wordt gediend. Tôt nu toe is het bewijs niet geleverd dat gemeenten van 6.000 tôt 10.000 inwoners niet bestuurskrachtig zijn. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1979 | | pagina 23