- 2 -
De verkeersintensiteit en met name het vracht- en busverkeer kan de oorzaak
zijn dat een straat of weggedeelte in een eerder stadium moet worden herstraat
dan op het schéma staat vermeld.
Wil men dus het schéma zoveel mogelijk handhaven en daarnevens het noodzakelijke^
onderhoud aan weggedeelten, waarmede nog geen rekening vas gehouden bij de primitieve
begroting, verrichten, dan kan het licht voorkomen dat posten worden overschreden.
Ten aanzien van de incidentele posten kan het volgende worden opgemerkt:
Volgno29U.01 Secundaire wegen (deklagen)
Een bedrag van 32.000,voor het asfalteren van het rijwielpad is in 1976
niet ten laste van de gewone dienst maar ten laste van de kapitaaldienst gekomen.
Hoewel deze méthode wat omslachtiger was, sorteert zulks budgettair geen enkel
effect, daar de uitgave op de kapitaaldienst werd gecompenseerd door een bijdrage
uit de reserve voor secundaire wegen, terwijl het (grotere) overschot op de onder-
houdspcst voor secundaire wegen naar die reserve werd overgeboekt.
Eenvoudigheidshalve zijn deze uitgaven in de daaropvolgende jaren rechtstreeks
ten laste van de gewone dienst gebracht, waardoor de toevoeging aan de reserve
navenant verlaagde.
Volgno. 29H.02 Secundaire wegen (overig onderhoud)
Op dit onderdeel van de post zijn minder kosten gemaakt dan voorzien.
Hiervan komt voor rekening van de tractiekosten f U.000,-- en van directie— en
loonkosten 13.000,
Voorts is het bermsloothekkelen achterwege gebleven omdat deze nog niet werden
geschouwd door de waterschappende bijdrage voor de spoorwegovergangen in de
rondweg om Stiens vervallen, terwijl 00k de gladheidsbestrijding minder heeft
gevergd dan was geraamd, hetwelk een besparing opleverde van f 11.000,
Totaal derhalve f 28.000,
Volgno. 296.01 Tertiaire wegen (deklagen)
In verband met de naderende wegverbetering Stiens-Vrouwbuurtstermolen is op deze
post minder werk verricht dan was voorzien ten tijde van de samenstelling der
begroting.
Er is voor f 2.000,minder asfalt verwerkt, terwijl op tractiekosten f 2.000,
bespaard en op lonen en directiekosten 15.000,-- minder is uitgegeven.
Totaal f 19.000,--.
Volgno. 296.02 Tertiaire wegen (overig onderhoud)
De besparingen ten aanzien van de oorspronkelijke raming zijn alsvolgt samen-
gesteld:
Hekkelen bermsloten f 1.000,
Tractie (lagere uitgaven) - 2.000,
Gladheidsbestrijding (idem) - 1.000,
Loon- en directiekosten (idem) - 9.000,
totaal 13.000,
Volgno. 296.03 Teritaire wegen (kapitaalslasten)
Door de aankoop van veel gronden ten behoeve van de wegverbetering Stiens-Vrouw
buurtstermolen in het laatst van 1975 zijn de kapitaalslasten ruim f U9.OOO,
hoger dan geraamd.
Bij het opmaken van de begroting voor 1976 was het bedrag van de investering nog
niet bekend.
BBSSBB3===