- 2 - Ten oosten van de rijbaan is een parkeerstrook gepland, ook voor het winkelgebied ten noorden van de T-splitsing met de Ljipstrjitte. Dit laatste betekent een uitbreiding van de parkeermogelijkheid. Verder zullen er zodanige aanpassingen plaatsvindendat het gebied aantrekkelijker wordt voor de voetganger. Een minderheid van ons kollege voelt niet voor het aanbrengen van de voorgestelde verhogingen in de Langebuorren. En wel om de volgende redenen: Wanneer aan het begin van dit voorstel wordt gesproken van ernstige hinder voor omwonenden ten gevolge van het slechte - oneffenwegdek, dan vindt zij het vnj logisch dat men bij rekonstruktie van het wegdek geen nieuwe oneffenheden aanbrengt, waardoor opnieuw hinder gaat ontstaan. Een andere redenwelke de minderheid aanvoert is, dat - wil men het openbaar vervoer bevorderen - men geen onnodige oneffenheden in de route moet aanbrengen die erg hinderlijk zijn voor de passagiers. Overigens meent zij ook dat de gefomuleerde doelstellingen wel m dit voorstel worden genoemd, maar nog niet door uw kollege zijn onderschreven. Zolang omtrent de uitgangspunten en de wijze van uitvoering daarvan geen beslui en zijn genomen, dient naar zijn mening hierop niet te worden vooruitgelopen. De verkeersintensiteit in de kom vindt zij bovendien niet van een dergelijke omvang dat dit soort belemmeringen direkt noodzakelijk moeten worden geacht. Van een onveilige situatie kan haars inziens niet worden gesproken. De meerderheid van ons kollege, kan zich wel vinden in het advies van de studiegroep. Wel zal nog een nader advies door de studiegroep uitgebracht moeten worden over e aansluiting van de Skilwei op de Piter Jellessingel. Gebied rond het gemeentehuis De oplossing volgens mogelijkheid B is de duurste, maar schept ook de grootste parkeermogelijkheid. Bovendien ontstaat voor het gemeentehuis dan een soort plein. Naar ons oordeel is dit verfraaiend voor het dorpsbeeld. Voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer vanaf de Wylp- en Ljipstrjitte^zal het daardoor niet meer gemakkelijk zijn voor het gemeentehuis langs te njden. Gelet op de geformuleerde doelstellingen lijkt ons dit geen bezwaar, te meer omdat hierdoor ook wordt voorkomen dat de Ljipstrjitte - zoals door sommigen wel wor gevreesd een soort sluiproute wordt. Wel menen wijdat voorlopig moet worden afgezien van de aanleg van de parkeer- havens ten oosten van het gemeentehuis. It Achterbosk. Voorgesteld wordt het Achterbosk in beide richtingen bereidbaar te houden. Een en ander is mede gebaseerd op de meningen geuit in de inspraakrondes Wel worden verkeersafremmende maatregelen voorgesteld. Deze zullen bestaan uit het aanbrengen van versmallingen aan de zuid- en noord- ingang van It Achterbosk. Een minderheid van ons kollege gaat dit niet ver genoeg. Kommissie Openbare Werken en Verkeerszaken. De bovenstaande plannen zijn in haar laatstgehouden vergadering uitvoerig doorge- sproken. Konkrete uitspraken zijn door deze kommissie nog niet gedaan, omdat op sommige onderdelen nog nader gestudeerd moest worden. Wel stemt deze kommissie er van harte mee in, dat voorlopig van de aanleg van parkeer- havens ten oosten van het gemeentehuis wordt afgezien.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1979 | | pagina 117