- 3 - Bestratingsmateriaal. Door de verkeersstudiegroep is aangedrongen op het laten uitvoeren van een funderingsonderzoek. Gelet hierop heeft deze koramissie nog geen uitspraak willen doen over het toe te passen materiaal. Wel stelt zij zich op het standpuntdat gekozen moet worden voor dat materiaal dat de minste trillingsoverlast bezorgt In tegenstelling tôt de studiegroep heeft de kommissie Openbare Werken hierover wel een uitspraak gedaan. Zij kiest voor een asfaltering van de rijbaan, omdat de verwachting is dat met toepassing van dit materiaal de beste resultaten worden bereikt. Een alternatief is op een asfalt-ondergrond klinkers te laten leggen. De kosten zijn ongeveer gelijk aan asfaltering, doch de verwachting is dat de klinkers mogelijk blijven schuiven, terwijl ook de trillingen waarschijnlijk minder afdoende zullen worden weggenomen. De parkeerstroken en de geplande verhogingen zullen in principe met de vrijkomende klinkers worden bestraat Uniawei Van de Uniawei kunnen nog geen tekeningen worden overgelegd. Ook voor deze straat wordt gedacht aan verkeersafremmende maatregelen door de aanleg van een of meer verhogingen en een rijbaanversmalling. Uiteraard vindt ook hier de minderheid van ons kollege deze verkeersafremmende maatregelen niet gewenst Overleg met de Fram. Door de meerderheid wordt nog opgemerkt, dat over het aanbrengen van de verho gingen in de Langebuorren en de Uniawei overleg is gepleegd met de Fram. Hoewel de Fram dit soort maatregelen niet direct toejuicht, meent zij de hier voorgestelde verhoging wel te kunnen aksepteren. Te meer, omdat deze in de nabijheid van bushaltes worden gedacht. Voor het door de minderheid gesignaleerde overlast voor de passagiers behoeft dan ook niet te worden gevreest. Voorts valt hier nog op te merken, dat de Fram er in principe akkoord mee kan gaan, dat de bussen van en naar de gemeente het Bildt pas op Koudenburg het dorp binnen komen. Hierdoor zal het busverkeer op de Langebuorren tôt ongeveer de helft worden terug- gebracht (van 200 naar 100), zonder dat dit ten koste gaat van de service, omdat de kwartierdienst gehandhaafd blijft. Subsidie mogelijkheden. In het kader van de regeling "Modernisering winkelkoncentraties 1977" kan in principe in de kosten van de "sierbestrating" in de Langebuorren en de aanleg van de parkeervoorziening nabij het gemeentehuis een subsidie van 50% worden verwacht. Mede gelet hierop is het noodzakelijk, dat de plannen voor de Langebuorren en Uniawei zo snel mogelijk ingediend worden. Dit laatste is van belang, omdat bij de afwikkeling van deze verzoeken het systeem van "wie het eerst komt, het eerst maalt" wordt gehanteerd. Kosten. Exacte ramingen kunnen op dit moment helaas niet worden overgelegd. De hierna te noemen bedragen zijn daarom slechts een indikatieve en vergelijken- derwijze bedoeld. De globale kosten worden op dit moment geraamd op de navolgende bedragen:

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1979 | | pagina 119