- 2 - In hst C.D.A.-programma kiBzen wij voor sterke gemeenten en sterke provincies, om een te sterke centralisatie van Den Haag tegen te gaan. In die visie past ook een samenwerking tussen grospen gemeenten om samen grotere zaken te kunnen aanpakken en toch ook om centralisatie van Leeuwarden (de provincie dus) proberen te voorkomen. Onze raad heeft het afgelopen jaar ingestemd met de gemeenschappelijke regeling Regio Friesland Noord. Dat is niet zonder problemen gegaan. Wij hebben veranderingen voorgesteld die voor een belangrijk deel gehonoreerd zijn. Wij hebben ook onze zorgen uitgesproken. De Regio heeft een, ik zou haast zeggen, ingebouwde neiging om zich tôt een vierde bestuurslaag te ontwikkelen. Dat mag niet meneer de voorzitter, omdat wij de Regio alleen willen zien als verlengd lokaal bestuur, een verlen^stuk van de gemeenten en niet een lichaam, dat de gemeenten degradeert tôt klusjesmannen voor kleine zaken. Daarom hebben wij ook onze bedenkingen tegen fraktievorming in de Regioraad, ook al moet ik toegeven dat onze afgevaardigden zich daar moeilijk aan kunnen onttrekken Wij hebben dit standpunt het afgelopen jaar éérr en andermaal naar voren gebracht. Tegen de achtergrond van landelijke discussies van de laatste tijd over deze materie, wilden wij dat ook in deze algemene beschouwingen nogmaals kort doen. Het parool blijft dan ook de Regio kritisch te blijven volgen als raad ons er op te bezinnan hoe we meer dan voorheen de besluitvorming in de Regioraad kunnen beoordelen en van kommentaar voorzien. Wij hebben waardering voor wat in het afgelopen jaar tôt stand is gebracht op het gebied van Welzijn, Vorming en Kultuur. Belangrijkste stap is wel geweest, dat de beleidskommissie Welzijnszaken kon starten. Waardering daarbij, dat burgemeester en wethouders op dit terrein een werkbare financiële ruimte willen scheppen, ook, nu de verwachtingen t.a.v. de rijksbijdrage voor een educatief plan niet uitgekomen zijn. Wat is eigenlijk de overheidstaak op dit terrein, ook de plaatselijke overheid? In de eerste plaats, meneer de voorzitter, voorwaardenscheppend De gemeentelijke overheid moet voorwaarden scheppen in de vorm van een beleids- kader en een doelgericht subsidiebeleid Haar Welzijn, Kultuur en Vorming is in de eerste plaats een zaak van de mensen zelf. En juist omdat het een zaak van de mensen zelf is, dient de overheid het te waarderen, wanneer mensen vanuit een eigen levensovertuiging vorm willen geven aan zaken als jeugdwerk en vorming. Niet alleen inhoudelijk maar ook organisatorisch. Dat laatste met name is belang rijk meneer de voorzitter. Het stelt ons teleur, dat de meerderheid van b. en w. kennelijk deze mening niet deelt, en ons gaarne allen onder de grauwsluier van de algemeenheid wil bedekken. Wij prijzen ons gelukkig met de mogelijkheden, die wij in de vorm van de Stichting Sociaal-Cultureel Werk hebben. Onze gemeente is daarmee in een bevoorrechte positie. Wij zullen deze instelling moeten "hoedzje en noedzje". Maar wij vinden, dat in het gemeentelijk Welzijnsbeleid tevens plaats moet zijn, ook bij de subsidieverlening voor organisaties die zich uitdrukkelijk baseren op eigen identiteit en levensbeschouwing Welzijnvorming en kultuur is dus een zaak van de mensen zelf, heb ik gezegd. Deze zaken zijn de afgelopen jaren duidelijk achtergebleven - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1979 | | pagina 27