- 2 - Betrokkenheid van de bevolking Gepoogd is de bevolking van Stiens zo volledig mogelijk bij het opstellen van een verkeersplan te betrekken. Om deze reden is gepoogd te inventariseren wat op dit punt onder de bevolking leeft Voorts is het ontwerp-plan in een drietal hearingen (hoorzittingenbesproken met de bevolking. Hiernaast is voor de Langebuorren e.o. nog weer een aparté hearing (hoorzitting) belegd. Tenslotte is ter afronding hiervan het definitieve ontwerp opnieuw - middels een publikatie in Op 'e Skille - voor de bevolking ter inzage gelegd. Dit heeft een drietal bezwaarschriften opgeleverd. In het vervolg van dit voorstel zullen wij hierop nader ingaan. Resultaat werkzaamheden studiegroep Het resultaat van de werkzaamheden van de studiegroep is gebundeld in de delen 1 en 2 van het Verkeersplan Stiens. Deel 1 bevat de tekst, terwijl deel 2 bestaat uit kaarten en bijlagen, waaronder de reakties van de bevolking. Met dit ontwerp-plan hebt u reeds kennis kunnen maken tijdens de informatieve bijeenkomst van uw kollege en de verkeersstudiegroep In maart j.l. is een exemplaar van dit ontwerp bij uw poststukken gedeponeerd, zodat u over de inhoud van dit rapport geinformeerd kunt zijn. Bedoeling verkeersplan De bedoeling van het verkeersplan is de verkeerssituatie voor met name de fietsers en voetgangers veiliger, danwel op z'n minst aangenamer te maken. Deze laatste omschrijving ontlenen wij aan de konstatering van de verkeers- werkgroep in één van haar eerste vergadeiing enwaarbij werd uitgesproken dat het niet zo zeer om een verkeersveiligheids- maar om een leefbaarheidsprobleem gaat Het behoeft geen betoog, dat welke kwalificatie hieraan ook gegeven wordt het hier toch gaat om een zaak die de kwaliteit van het wonen in deze gemeente beinvloedt Over de noodzaak om ter bereiking van de gedachte wenselijke situatie maatregelen te nemen wordt door niet iedereen van de studiegroep en van de bevolking gelijk gedacht Hierop zullen wij straks nog nader ingaan. Vaststelling door uw gemeenteraad De uiteindelijke beslissing over de invulling van dit verkeersplan en de vast stelling hiervan ligt in handen van uw kollege. Wij stellen u voor dit plan in 2 gedeelten te behandelen, opgesplitst als volgt a. de algemene filosofie achter dit plan. b. de konkreet voorgestelde maatregelen, zoals u deze vindt op de bladzijden 7 en 8 van hoofdstuk VII. Ons kollege kan zich in grote lijnen wel met het opgestelde rapport verenigen, alhoewel er tussen de leden van ons kollege nuance verschillen voorkomen. Het zou naar onze mening te ver voeren in dezen hierop nader in te gaan. In het algemeen ligt het verschil van opvatting hierin, dat de êén een bepaalde situatie als minder gevaarlijk ervaart dan de ander. Een dergelijke stemming valt ook te proeven in het verslag van de kommissie Openbare Werken, Verkeerszaken en Milieuhygiëne die in haar vergadering van 3 april 1980 dit plan, ter voorbereiding op uw behandeling, heeft behandeld. Voor een goede informatie uwerzijds mogen wij u naar de notulen van deze vergadering, die u reeds zijn toegezonden, verwijzen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1980 | | pagina 85