Nr. 80/95.
De raad der gemeente Leeuwarderadeel
overwegende, dat de verkeerssituatie te Stiens het wenselijk maakt dat in
bepaalde situaties regulerend wordt opgetreden;
dat het voor een goed inzicht in dezen noodzakelijk is dat voor het gehele
dorp Stiens wordt nagegaan welke maatregelen noodzakelijk zijn;
dat aan de Studiegroep Verkeersplan Stiens ad hoc de inventarisatie en het
doen van voorstellen terzake is opgedragen;
dat de studie van deze studiegroep hebben geresulteerd in de opstelling van
een ontwerp-verkeersplan Stiens (bestaande uit: deel 1 tekst en deel 2 kaarten
en bijlagen)
dat de inwoners van het dorp Stiens middels een viertal hearingen over de in-
houd van dit plan zijn geinformeerd
dat vervolgens belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld hun bezwaren
schriftelijk tegen dit plan bij ons kollege in te dienen;
dat van deze mogelijkheid gebruik is gemaakt door de heer H.Honderd, Lege
Hearewei 11, Stiens, een aantal bewoners van de Fernia-, Lauta- en Graldastins;
dat het bezwaar van de heer Honderd zich richt tegen het voornemen om de
Lege Hearewei voor aile gemotoriseerde verkeer af te sluiten;
dat hij vreest dat dit zijn bedrijfsuitvoering in ernstige mate kan benadelen,
omdat zijn bedrijf en de daarbijgeëxploiteerde benzinepompen minder bereikbaar
wordt
dat aan dit bezwaar tegemoet gekomen kan worden door de Lege Hearewei niet voor
aile gemotoriseerde verkeer af te sluiten, doch de afsluiting te beperken tôt
het gemotoriseerde verkeer boven een bepaalde wieldruk;
dat het bezwaar van een aantal bewoners van de Lauta- en Graldastins zich richt
tegen het voornemen de Graldastins over een bepaald gedeelte "te verschuiven"
in oostelijke richting;
dat wordt gevreesd, dat van deze maatregel en de daarmee gepaard gaande aanleg 1
van een groter speelterrein ter plaatse veel ergernis en overlast zal worden
ondervonden;
dat, hoewel begrip bestaat voor de bezwaren, de voorgestelde rekonstruktiemaat-
regelen tôt gevolg zullen hebben dat langzamer op de Graldastins moet worden
gereden;
dat dit in het belang moet worden geacht van de verkeersveiligheid ter plaatse;
dat het groeperen van de ter plaatse beschikbare speelruimte voor de kinderen
tôt êên grote speelruimte hieraan alleen maar bij kan dragen;