- 2 -
Via onderzoeken bij de luchthaven Schiphol is een Gemiddelde Relatieve
Hinder Score (G.R.H.S.) berekend.
Op grond van die onderzoeken is tenslotte geconcludeerd dat een geluidsbelasting
van bijvoorbeeld 35 KE correspondeert met 35% ernstig gehinderden.
Dit komt weer overeen met 63 dB (A) bij wegverkeer.
Deze correlatie - bevindingen van de commissie Kosten zijn enkele malen getoest
en accoord bevonden voor wat betreft de luchthaven Schiphol.
Op dit laatste komen we verderop in ons voorstel terug.
De norm van 35 KE wordt in artikel 3 van de a.m.v.b. ook als de ten hoogste toelaat-
bare geluidsbelasting gehanteerd voor woningen, die op het tijdstip van de vastelling
van de zone, daarbinnen nog niet aanwezig of in aanbouw zijn.
Anders gezegd nieuwbouw binnen de zone is in principe niet mogelijk.
Onder bepaalde omstandigheden kan de minister toestaan, dat in gebieden met een
grenswaarde van 45 KE incidenteel nog nieuwbouw wordt gepleegd.
Deze voorwaarden staan in het 3e lid van het onderhavige artikel:
a. de woningen om redenen van grond- of bedrijfsgebondenheid dringend noodzakelijk
zijn;
b. de woningen een open plaats in de bestaande, te handhaven bebouwing opvullen;
c. wanneer verwacht mag worden dat binnen redelijke termijn de geluidsbelasting
tôt 35 KE of minder zal afnemen;
d. de woningen zullen dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige
woningen;
e. de woningen zullen dienen voor de huisvesting van op de gemeente aangewezen
woningzoekenden voor wie huisvesting elders in het woningmarktgebied op
overwegende bezwaren zou stuiten.
In hetzelfde artikellid wordt tevens nog bepaald dat in de vorenstaande gevallen
alleen ontheffing van de grenswaarde van 45 KE mogelijk is, wanneer door geluid-
werende maatregelen de geluidsbelasting binnen de woning tôt een milieuhygiënisch
aanvaardbaar niveau wordt teruggebracht
De artikelen 4 en 5 van de a.m.v.b. zijn bepalend voor de bestaande woningbouw.
Voor deze catégorie wordt de grenswaarde gesteld op 40 KE.
De minister kan een hogere grenswaarde vaststellen van maximaal 55 KE.
Deze norm is sowieso de grenswaarde voor de woningen, die op het tijdstip van
de vaststelling van de woningbouw reeds een hogere geluidsbelasting ondervinden
dan 40 KE.
In die gevallen is optrekking van de grenswaarde naar 65 KE mogelijk.
Bij de vaststelling van een hogere grenswaarde geldt in beide gevallen weer het
critérium dat in ieder geval door het treffen van geluidwerende maatregelen aan
de woningen de geluidsbelasting binnen de woningen tôt een milieuhygiënisch
aanvaardbaar niveau wordt teruggebracht.
Wij wijzen erop dat het kunnen voldoen aan dit critérium geen waarborg is voor het
daadwerkelijk verkrijgen van ontheffing.
De belanghebbenden, de bwoners van de woningen, zijn in die gevallen overgeleverd
aan de persoonlijke willekeur van de minister, aangezien objectieve criteria voor het
ontheffingenbeleid niet in het besluit voorkomen.
We gaan er dan nog vanuit dat de ontheffingen zijn bedoeld ten gunste van de
bewoners van de woningen.
Uit de redactie van de desbetreffende artikelen van het besluit blijkt dat niet.
Ter verduidelijking van hetgeen we bedoelen nemen we artikel 5, lid 2, als voorbeeld:
Voor een woning, die ten tijde van de vaststelling van de zone reeds zwaarder wordt
belast dan 40 KE, geldt een grenswaarde van 55 KE.
De minister kan dat verhogen tôt 65 KE.
Wanneer artikel 5 moet worden beschouwd als overgangsreclit en derhalve moet
worden uitgegaan van bestaande situaties hebben wij geen bezwaar tegen de ontheffings-
mogelijkheid.
llaar als dat niet het geval is geeft het artikel de minister ook een mogelijkheid
de exploitant van het vliegveld toe te staan een hogere geluidsbelasting te
produceren.