- 3 -
Artikel 8, lid 1 van de a.m.v.b. geeft ons gegronde redenen voor vrees.
Om die reden is uit een oogpunt van rechtsbescherming van de burger een beleid
tôt verhoging van grenswaarden op grond van objectieve criteria geen overbodige
luxe.
Het is voor ons onbegrijpelijk, dat bij het mogelijk verhogen van de grenswaarden
geen taak is weggelegd voor de gemeentebesturen.
Welke andere overheid dan de gemeente kan beter de konsekwentie van sanering door
raiddel van afbraak beoordelen.
Het is een gémis, dat in het voorontwerp geen plaats is ingeruimd voor het bepalen
van een beleid ten aanzien van dorpsgemeenschappen die door het in werking treden
van de algemene maatregelen van bestuur zullen worden getroffen.
De sociale en maatschappelijke gevolgen, die ontstaan ten gevolge van afbraak van grote
delen van dorpen verdienen zeker extra aandacht.
Naar onze mening dient voor de toepassing van de a.m.v.b. per vliegveld een goed
gestructureerdoverleg tôt stand te worden gebracht, waarin aile betrokken instanties
moeten zijn vertegenwoordigd.
Alleen dan is gewaarborgd, dat aile facetten die aan een bepaalde beleidsbeslissing
kleven in de overwegingen tôt die beslissing worden betrokken.
Wij vinden het ook niet juist dat in artikel 8 van de a.m.v.b. voor de verhoging
van grenswaarden een belangrijke taak wordt toebedeeld aan gedeputeerde staten.
Wij zijn van oordeel, dat in dit artikel de gemeentebesturen in plaats van of tenmin-
ste naast gedeputeerde staten moeten worden genoemd.
Een ander opvallend gebrek van de a.m.v.b. is het ontbreken van een financiële
paragraaf.
Er bestaat op dit moment pog geen enkele duidelijkheid over de financiering van met de
zonering en sanering samenhangend kosten.
Wij denken hierbij aan saneringskosten, planschade en apparaatskosten.
Vooral voor de betrokken burgers is dit onderdeel van de operatie van groot belang.
De onzekerhedendie zijn ontstaan door het voorpubliceren van de contourenkaart
moeten op korte termijn zo veel mogelijk worden weggewerkt.
Een duidelijke financiële regeling voor de sanering (afbraak en isolatie) is
een eerste vereiste.
Na deze algemene opmerkingen ten aanzien van het voortontwerp a.m.v.b. onze visie
ten aanzien van de toepasbaarheid van de normering ten aanzien van militaire
vliegvelden i.c. de vliegbasis Leeuwarden.
Zoals wij reeds eerder in dit voorstel hebben gesteld is de KE-formule tôt stand
gekomen en in relatie gebracht met de Gemiddelde Relatieve Hinder Score via
onderzoeken bij de luchthaven Schiphol.
De bevindingen van de Commissie Kosten zijn enkele malen getoest en accoord
bevonden voor wat betreft de zonering rond Schiphol.
Wij vinden het echter niet juist om dan op grond van de resultaten van die onder
zoeken er vanuit te gaan, dat de uitkomsten ook gelden bij de andere, met name de
militaire vliegvelden.
De Commissie Kosten heeft in haar rapport reeds enige voorbehouden vermeld.
Voor een deel hebben die betrekking op militaire vliegvelden:
- het is denkbaardat in de toekomst de karakteristieken van de vliegtuigen
waaronder het frequentiespectrum van het geproduceerde geluid, zodanig wijzigen
dat de Ke-formule niet meer geldt;
- voor militaire vliegvelden zou een grotere reserve ingebouwd moeten worden zowel
i.v.m. het andersoortig gebruik als mogelijk plotseling optredende wijzigingen
van technisch en/of operationele aard.
Van de zijde van het Ministerie van Defensie is destijds ook gesteld, dat de relatie
tussen de Kosteneenheid en de hinder wellicht minder geldig zou zijn bij militaire
vliegvelden.