- 4 -
De volgende argumenten werden daarvoor genoemd:
1. kortere expositieduur per passerend vliegtuig wegens de grotere snelheid;
2. relatief weinig avondvluchten en dan nog geconcentreerd op enkele avonden
meestal niet in de zomer;
3. vrijwel geen vluchten op zon- en feestdagen;
4. starten in groepsverband waardoor lange stilte périodes.
In de praktijk blijkt dat aan argument nr. 4 niet veel zwaarte moet worden toegekend.
De vraag of door de vier hiervoor genoemde punten de hinder bij een militair
vliegveld een bogere of lagere uitkomst beeft dan de Kosteneenbeid aangeeft,
wordt hierbij in het midden gelaten.
De vorenstaande opmerkingen zijn voor het ministerie van Volksgezondheid en Milieu
hygiëne aanleiding geweest opdracht te geven voor een nader onderzoek naar de hinder
beleving bij militaire vliegvelden.
In 1976 is het veldwerk voor dit onderzoek gedaan in de omgeving van Soesterberg,
Volkel en Twente.
Wij hebben vernomen dat in latere instantie ook de resultaten van enquetes in
Friesland eraan zijn toegevoegd.
Wij hebben geen idee welke enquêtes dit zijn geweest.
De resultaten van het onderzoek zijn nog steeds niet bekend.
De naam van het rapport wel: LL-16a.
Blijkens uitlatingen van ministeriële vertegenwoordigers is het rapport wel gereed.
Waar de publicatie opwacht, is voor ons een raadsel!
Via, via is ons wel duidelijk geworden, dat in het rapport voldoende aanwijzingen
voorkomen op grond waarvan de toepasbaarheid van de onderzoek-resultaten van de
commissie Kosten op militaire vliegvelden moet worden betwijfeld.
Ook wel begrijpelijk, omdat de G.R.H.S. is bepaald uit een enquête, waarin o.m.
antwoord wordt gegeven op vragen betreffende
- storing tijdens T.V. kijken;
- storing tijdens luisteren naar de radio;
- gesprekstoring;
- slaapstoring;
- storing bij ingespannen bezig zijn;
- trillen van de woning;
- schrikken of angst hebben.
Op deze zeven vragen kan antwoord worden gegeven met: vaak, soms, zelden of nooit.
De antwoorden vaak en soms krijgen de waarde 1, de antwoorden zelden en nooit
de waarde o.
De maximum haalbare score op deze zeven vragen is derhalve 7.
De score van een afzonderlijk ondervraagde wordt bepaald door het totaal van de
genoemde hinder bij de enquête te delen door 7.
De Gemiddelde relatieve hinderscore wordt voor een gebied bepaald door de
formule G.R.H.S. hinderscoresx 100%
7 x aantal ondervraagden
Voor wat betreft Schiphol blijkt de uitkomst van de G.R.H.S.-formule gelijk te
zijn aan het getal dat wordt gevonden uit de Ke-formule.
Het is echter de vraag of dit ook het geval is bij militaire vliegvelden.
Een voorbeeld.
Vanaf de vliegbasis Leeuwarden wordt zeer beperkt 's avonds en sporadisch s nachts
gevlogen.
Dat betekent, dat minder geluidvoelige personen, die bij fréquent avond - en nacht
verkeer zich gelden of nooit gehinderd zouden voelen, de sporadisch voorkomende
nachtvluchten op de vliegbasis Leeuwarden zullen ervaren als "hinder'.