- 5 -
Dit soort omstandigheden kan de G.R.H.S. van Leeuwarden doen vertekenen ten
opzichte van de G.R.H.S. van Schiphol.
Er is ons zeer veel aangelegen om ten aanzien van de G.R.H.S. bij militaire
vliegvelden over meer zekerheden te beschikken.
Het rapport LL - 16 a kan die verschaffen.
Het is dan ook zaak dat de resultaten van dat onderzoek zo snel mogelijk worden
gepubliceerd zodat kan worden beoordeeld of de grenswaarden die in het voorontwerp
a.m.v.b. worden genoemd ook zonder meer kunnen worden gehandteerd bij de zonenng
rond militaire vliegvelden.
Tôt aan dat moment dient de a.m.v.b. nog niet van toepassmg te zijn voor militaire
vliegvelden.
Bij brief d.d. 17 december 1979, nr. 35.791 zijn de besturen van gemeenten, die
zijn gelegen rond de vliegbasis Leeuwarden in kennis gesteld omtrent een planologiscn
rijks-interim-beleid m.b.t. de omgeving van de vliegbasis Leeuwarden.
Alsof er tussen 1974 en 1979 in deze geen interim-beleid is geweest.
Bij deze brief was gevoegd een brief van de minister van volkshuisvestmg en
ruimtelijke ordening en een kaart met de geluidsbelasting contouren om de vliegbasis
Leeuwarden.
De op de kaart vermelde contouren zijn gebaseerd op de claim, die het mimstene
van Defensie via het vliegveldbeleggingsplan voor wat betreft de bezetting van
de vliegbasis Leeuwarden gaat doen.
Alhoewel het vroegtijdig geïnformeerd zijn veelal als erg plezieng wordt ervaren,
heeft het contourenkaartje de discussie rond het voorontwerp a.m.v.b. te sterk
beinvloed.
De kaart is de oorzaak van grote onzekerheid bij de betrokken bevolkmg.
Bovendien is de waarde, die aan de inspraakprocedure van de PKB Structuurschema
Militaire Terreinen, waarvan het vliegveldbeleggingsplan een onderdeel is, moet
worden toegekend, erdoor sterk gedaald.
Voeg daarbij nog enkele uitlatingen van politici en we hebben het over een mspraak-
farce.
Wij staan op het standpunt dat de Contourenkaart bij de verdere behandeling van
het voorontwerp a.m.v.b. buiten beschouwing moet worden gelaten.
Wij wensen er voorshands zeker geen konsekwenties aan te verbinden.
Eerst bij de behandeling van het Structuurschema Militaire terreinen is een^
contourenkaart van belang om de gevolgen van een claim van Defensie op al z n
mérités te kunnen beoordelen.
Resumerend stellen wij u voor in de reactie op de algemene maatregel van bestuur
als bedoeld in artikel 25 van de Luchtvaartwet
1. de geldigheid van de rond Schiphol gevonden correlatie tussen de Gemiddelde
Relatieve Hinder Score en de geluidsbelasting in Kosteneenheden bij militaire
vliegvelden te betwijfelen;
2. te veronderstellen dat het nog niet gepubliceerde project LL - 16 a deze
twijfel vermoedelijk zal kunnen wegnemen;
3. aan te dringen op uitstel van de vaststelling van de a.m.v.b. voor militaire
vliegvelden tôt het moment, waarop de resultaten van het project LL 16 a
door de betrokken gemeentebesturen beoordeeld en eventueel bekritiseerd kunnen
zijn;