- 6 - 4. er op te wijzen dat het uitstel als bedoeld onder 3 kan worden verkregen door de militaire vliegvelden in de bijlage A van de a.m.v.b. te schrappen, 5. aan te dringen op een objectieve begrenzing van de competentie van de mmister bij het vaststellen van hogere grenswaarden; 6. als uw oordeel uit te spreken dat de konsekwenties van de invoering met mogen worden gezocht in afbraak van woningen maar in het verminderen van de geluids- bron i.c. de vliegbasis. 7. aan te dringen op een grote inbreng van gemeentebesturen bij het beslissen over het vaststellen van hogere grenswaarden o.a. door wijziging van artikel 8, lid 1. 8. aan te dringen op een per vliegveld goed gestructureerd overleg, waarin aile betrokken instanties zijn vertegenwoordigd, zodat een eenheid van bestuur kan worden bewerkstelligd. 9. aan te dringen op een wijziging van de redactie van de artikelen 3, tweede 4, tweede lid, 5 tweede en 6, tweede lid, in dier voege dat de bepaling van een hogere grenswaarde uitsluitend ten gunste van de bewoners van woningen en nimmer ten faveure van een groter of ander gebruik door de exploitanten (incldefensie) wordt gedaan; 10. aan te dringen op het opnemen van een bepaling die voldoende waarborgen geett, dat de minister bij het vaststellen van hogere grenswaarden rekening houdt met^ de sociale en maatschappelijke gevolgen, die afbraak van woningen in een relatief kleine leefgemeenschap met zich mee kan brengen; 11. aan te dringen op het opnemen van een financiële paragraaf in de a.m.v.b. waardoor er in ieder geval voldoende duidelijkheid bestaat over de financiering van met de zonering en sanering samenhangende kosten. 12. te eisen dat voor de woningen, gelegen binnen de zonering, die tengevolge van de vaststelling van een hogere grenswaarde mogen blijven staan dezelfde of betere subsidieregelingen gelden als voor woningen buiten de zone. 13. te eisen dat de vaststelling van de contouren uitsluitend plaats vmdt op grond van de werkelijke en de momentele geluidsbelasting overeenkomstig art. 1 van de ontwerp a.m.v.b. en niet op grond van een te verwachten gebruik van het vliegveld. Epiloog: Voor de samenstelling van dit prae-advies is uitvoerig samengewerkt tussen de gemeentebesturen van MenaldumadeelLeeuwarderadeel en Tietjerksteradeel Er is ook nog overleg gepleegd met gedeputeerde staten van Friesland. Een belangrijke bron voor de inhoud van dit voorstel was de Adviesnota, die de Grontmij n.v. heeft opgesteld in opdracht van de drie genoemde gemeenten. Vooral bij het gedeelte van ons advies over de specifieke situatie bij mili taire vliegvelden zijn gedeelten uit het rapport geciteerd. De inhoud van het rapport van de Grontmij n.v. is in een gezamenlijke vergadenng van commissies en vertegenwoordigers van de gemeenten Leeuwarderadeel, Menalduma deel en Tietjerksteradeel en in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Commissie Geluidshinder vliegbasis Leeuwarden besproken en van het nodige commentaar voorzien. De commissie algemene zaken kan zich er mee verenigen, dat de inhoud van het rapport van de Grontmij gebruikt wordt als bron voor de opstelling van een reaktie op het voorontwerp a.m.v.b. De oorspronkelijke nota is gewijzigd en ligt voor u bij de raadsstukken ter Zo mogelijk zullen wij u nog een exemplaar voor de raadsvergadenng doen toekomen. Wij zijn voornemens het rapport bij de reactie op het voorontwerp a.m.v.b. aan de Minister te zenden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1980 | | pagina 117