Als onderdeel van het totale welzijnsbeleid zal ook het sociaal-kultureel
beleid zich richten op het voortdurend bevorderen van het welzijn van een
ieder
Met de rijksbijdrageregeling sociaal-kultureel werk zijn wij van mening,
dat de sociaal-kulturele aktiviteiten zich moeten richten op de drie navolgende
hoofddoelstellingen
1Het bevorderen van gerichte leerprocessen van groepen en personen met het
oog op de ontwikkeling van de verschillende vermogens van de mens en op de
vermeerdering van kennis, de ontwikkeling van inzichten en vaardigheden en
de bepaling van standpunten en houdingen.
2Het bevorderen van bewustwording van de bevolking en groepen daaruit van de
eigen woon-, werk- en leefsituatie en de daarin voorkomende waarden en normen
en het ondersteunen van aktieve en kritische betrokkenheid bij een vormgeving
aan de samenleving.
3. Het bevorderen van de betrokkenheid van de bevolking of groepen daaruit bij
de zelfstandige vormgeving van maatschappelijke en kulturele verbanden, gericht
op het gemeenschappelijk tôt stand brengen van mogelijkheden voor ontmoeting
en ontplooiing.
Deze hoofddoelstellingen zullen best aardig klinken, maar kunnen nu aile
problemen op het sociaal-kultureel terrein hiermee opgelost worden
Duidelijk niet.
In iedere samenleving zullen zich belemmerende faktoren (zoals b.v. achterstand-
situaties) voordoen.
Er moet dus naar worden gestreefd om zoveel mogelijk bestaande vormen van
achterstandsituaties op te heffen.
A. Dit vereist uitvoering van de hoofddoelstellingen op een dusdanige wijze,
dat een ieder - voorzover mogelijk - gelijke mogelijkheden worden geboden.
Ekstra aandacht zal derhalve nodig zijn voor groepen, die in een achter-
standsituatie verkeren of voor anderszins kwetsbare groepen.
Daarbij zal het beleid er op gericht zijn, dat een ieder de keuzevrijheid
behoudt om op eigen wijze zijn/haar plaats in onze samenleving te bepalen
en zich daarin thuis te voelen.