- 2 -
3. Regeling afvoer grofvuil:
Zowel door particulieren als bedrijven uit de gemeenten het
Bildt en Leeuwarderadeel wordt rechtstreeks afval afgeleverd aan
de stortplaats te St.Annaparochie. Voor het merendeel gaat het hier
om incidentele grotere stortingen van landbouwafvalprodukten, bouw-
afval e.d. Onze commissie is van mening dat waar het hier gaat om
de afvoer van bedrijfsafvalhiervoor in wezen aan de gebruikers
daarvan een kostendekkend tarief in rekening zou moeten worden ge—
bracht. Aangezien de inning van de rechten van de reinigingsdienst
een zaak van de deelnemende gemeenten zelf is, adviseren wij u te
bevorderen dat ingaande 1 januari 1981 aan de particulieren en be
drijven uit uw gemeente, die zelf afval afleveren aan de stortplaats,
daarvoor een recht in rekening wordt gebracht dat overeenkomt met
de kosten. Deze kosten kunnen worden gesteld op f. 38,50 per m3
n.l. f. 35,voor het transport en de verwerking en 10% of f. 3,50
opslag algemene kosten voor werkzaamheden i.v.m. het in ontvangst
nemen van het afval, administratieve werkzaamheden e.d.
Daar o.i. bij deze zaak particulieren met een zeer geringe hoe—
veelheid af te geven afval aan de stortplaats niet in het geding
zijn (b.v. een beetje tuinafval e.d.) adviseren wij u van de onderha—
vige heffing vrij te stellen stortingen van minder dan 1 m3 per aan-
geboden storting.
Aangezien door de inwoners van de beide gemeenten in absolute
zin gezien een nogal verschillend gebruik wordt gemaakt van de
stortplaats, zijn wij van mening dat de kosten van het afvoer van
het aangeboden grofvuil buiten de algemene omslag der kosten moet
worden gehouden. en op basis van het werkelijk gebruik door beide
gemeenten'. moet worden verrekend. Evenals het geval is met de perso-
neelskosten van het beerputledigen c.a. is daarom onder volgno. 2B
een toerekening aan de beide gemeenten tôt uitdrukking gebracht op
grond van een verwachting over de in1981 aan te bieden hoeveelheid
afval.
Daarmee wordt bereikt dat beide gemeenten voor dit onderdeel
rechtstreeks hun eigen lasten dragen en deze vervolgens middels het
hiervoor bedoelde recht kunnen verhalen op de betrokken particulieren
en bedrijven in hun gemeente.
4. Verdeling nadelig saldo:
Tôt nu toe werd het nadelig saldo van de reinigingsdienst, nadat
dit was gecorrigeerd met de kosten van het straatvegen en de perso-
neelskosten voor het beerputledigen c.a., omgeslagen over de beide
deelnemende gemeenten op basis van het werkelijk aantal aansluitingen
bij de reinigingsdienst per 1 januari van het betreffende jaar.
Zoals bekend zijn er in de loop van het jaar 1980 diverse be-
sprekingen gevoerd en is er onderzoek gedaan naar een mogelijke toe—
treding van de gemeente Ferwerderadeel bij de gemeenschappelijke
reinigingsdienst. Daarbij werd toen door aile partijen als een rede—
lijke verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten aangeno-
men een stelsel waarbij de kosten zouden worden toegerekend op basis
van het aantal inwoners
Alhoewel de samenwerking met Ferwerderadeel geen doorgang heeft
gevonden, zijn wij van mening dat het reëel zou zijn voortaan ook
de verdeelsleutel op basis van inwonertal aan te houden voor verde
ling der kosten over de gemeenten het Bildt en Leeuwarderadeel,
temeer daar dit verdeelsysteem minder administratieve rompslomp met
zich meebrengt en meer in overeenstemming is met de situatie voor
een redelijke kostenverdeling daar thans in beide gemeenten zo goed
als aile percelen bij de reinigingsdienst zijn aangesloten. Voorts
zijn vroegere verstorende elementen in de kostenverdeling, zoals
b.v. een aanmerkelijk verschil in het aantal privaattonneninmiddels
weggenomen
Wij stellen u dan ook voor er mee in te stemmen dat de verdeling
der kosten in het vervolg plaats vindt op basis van het aantal in
woners