- 15 -
Als motivering kan verder nog worden aangevoerd, dat gezien de
relatief geringe bewoningsdichtheid horecabedrijven in dit
gebied minder overlast zullen veroorzaken dan in de dichtbevolkte
nieuwbouwwij ken
Zolang het aantal in Stiens gewenste cafébedrijven nog nist nader
is onderbouwd, zouden wij het huidige aantal willen bevriezen.
Ten aanzien van de mogelijke verstoring van de openbare orde en
de leefbaarheid merken wij nog op, dat in het algemeen dient te
worden gesteld, dat voor alkoholgebruik in openbare gelegenheden
van gemeentewege geen verantwoording kan worden genomen.
Leidt zulks evenwel tôt excessen, dan zijn er wettelijke mogelijk-
heden deze in te dammen.
Te denken valt aan het plaatsen van bepaalde personen op de zgn.
zwarte lijst of tôt intrekking van de vergunning.
□e laatste bevoegdheid is geregeld in art. 31 der Drank- en
Horeoawst.
Wat het aantal restaurants of eethuizen betreft, zou naar onze
mening uitbreiding kunnen worden toegestaan, mits een sluitingsuur
van 22.30 uur wordt geaccepteerd, omdat dit een waarborg geeft dat
een dergelijk bedrijf inderdaad een restaurant blijft.
Op grond van het vorenstaande kan samenvattend het navolgend
beleidsplan worden aanbevolen:
Beleidsplan tôt 1990.
1. Het aantal café's beperken tôt één per dorpj voor Stiens een
nader onderzoek instellen naar het gewenst aantalj tôt de
uitslag van dit onderzoek de huidige situatie bestendigen.
2. Het sluitingsuur van café's handhaven op 24.00 uur.
3. Uitbreiding van het aantal restaurants, eethuizen e.d. (momenteel
drio, t.w. "Joukjes Eethuis", het Chinees restaurant "Fong Sou" en
bistro "de Smidse") kan worden toegestaan, mits een sluitingsuur
van 22.30 uur wordt geaksepteerd, omdat dit een waarborg geeft
dat een dergelijk bedrijf inderdaad een eethuis blijft.
4. Dorpshuizen en gebouwencsntra t.b.v. kerkelijke centra zullen
geen caféfunktie mogen verkrijgen. Dit houdt in, dat slechts
ter gelegenheid van vergaderingen, feestavondenuitvoeringen
e.d. alkoholhoudende dranken mogen worden verstrekt.