-22-
De 1+0-1+5 KE-schil. (Britsum-zuidoost) Wanneer de geluidbelasting in een gebied tussen
de 1+0 en 1+5 Kosteneenheden ligt, zal de ontwikkeling van nieuwe woningbouwplannen
in principe niet toelaatbaar zijn. Echter kan in incidentele gevallen, wanneer het
over de bouw van enkele bedrijfs- of grondgebonden woningen gaat, medewerking aan
een nieuw plan in zo'n gebied worden verleend. Daarbij zullen steeds eisen ten aanziei
„van de akoestische kwaliteit van de woningen moeten worden verleend. Ook dan zullen
akoestische eisen aan de woningkwaliteit worden gesteld.
De 1+5-KE en hoger belaste geluidschillen. (Jelsum en Cornjum) Indien de geluid
belasting in een gebied hoger is dan 1+5 Kosten-eenheden zal aan de totstandkoming
van woningbouwplannen of aan de realisering van bestaande plannen geen enkele mede
werking worden verleend. Op deze regel kan, voor wat betreft de uitVoering van reeds
goedgekeurde oudere plannen, slechts voor bedrijfs- en grondgebonden woningen een
uitzondering worden gemaakt. In de interimperiode zal het gebruik van bepaalde lucht-
vaartterreinen een sprongswijze verandering ondergaan door de invoering van nieuwe
typen gevechtsvliegtuigen. In de interimperiode zal derhalve sprake zijn van een
thans bekende geluidbelastingkaart en een kaart waarop de geluidbelasting voor de
toekomst is aangegeven. De nieuwe geluidbelastingkaarten zijn bepalend voor de
geluidsituatie op de middenlange termijn.
Opgemerkt dient te worden dat voor Britsum-zuidoost getracht is de 35-1+0 KE-schil
hierop van toepassing te laten zijn, om zodoende de mogelijkheden voor woningbouw
niet in z'n geheel onmogelijk te maken. Enig uitzicht op woningbouw in Britsum-zuid
oost is er evenwel (nog) niet.
Door de regering is het struktuurschema Militaire Terreinen gepubliceerd. Dit
struktuurschéma is een zogenaamde planologische kernbeslissing welke beslissing tôt
stand komt na een inspraakprocedure. In september 1981 zijn er met betrekking tôt
deze aangelegenheid in relatie tôt de vliegbasis Leeuwarden een aantal informatie-
markten georganiseerd die tôt doel hadden om naast een stuk informatie naar de burger
toe ook de betreffende gemeentebesturen het gevoelen omtrent de aanwezigheid van de
vliegbasis van de burgers bekend te laten zijn. Daarmee kon de gemeente, rekening
houdende met de mening van de burger, haar definitieve standpunt bepalen. In het
beging van 1982 worden er in het kader van de PKB-procedure hoorzittingen gehouden
waar o.a. de gemeente haar standpunt mondeling nader kan toelichten.
Zodra een PKB tôt stand gekomen is dient deze in streek- en bestemmingsplannen ver-
taald te worden. Niet alleen de feitelijke aanwezigheid van de vliegbasis krijgt
z'n beslag in ruimtelijke plannen, ook de konsekwentie van het gebruik van de basis
zal dat krijgen.