Agendapunt: 13.
Voorstel82/31
□nderwerp
Verkeersdrempelproblematiek
Langebuorren/Uniawei te Stiens.
AanStiens, 17 februari 1982
de gemeenteraad
□p 22 oktober 1981 werden de gerekonstrueerde Langebuorren en de Uniawei
□p officiële wijze geopend.
Een eerste aanzet voor de rekonstruktie kan gevonden worden in het Verkeers-
plan Stiens dat door u op 3 juli 1980 werd vastgesteld.
Hierin werd voor, met name, de Langebuorren de verblijfsfunktie primair ge-
dacht terwijT er een doorrij mogelijkheid moest blijven bestaan voor het
gemotoriseerde verkeer.
Teneinde te bewerkstelligen dat dat verkeer met aangepaste snelheid van de
weg gebruik zou maken en dat de automobilist(e) ook visueel kon merken dat
hij/zij, zich in een gebied bevond waar primair de voetganger de meeste
ruimte had, werden bepaalde weggedeelten op trottoirnivo gebracht, waarbij
de op- en afritten voorzien waren van een flauwe helling en het wegdek uitge-
voerd werd in hetzelfde materiaal dat gebruikt werd voor de trottoirs, n.l.
klinkers
Overeenkomstig deze opzet werden de Langebuorren en de Uniawei gerekonstrueerd
Voor het moment dat deze straten voor het verkeer werden opengesteld is van de
kant van de FRArt gereageerd op de drempels. Deze waren van een zodanige vorm
dat het zowel voor de buspassagiers als voor de bus een onaanvaardbare over-
last met zich mee zou brengen wanneer de bus de drempels zou passeren.
Er werd een proefrit met een bus door de Langebuorren gemaakt. De ervaringen
die toen zijn opgedaan hebben geresulteerd in een aanpassing van de helling
van de drempels.
Nadat het verkeer weer werd toegelaten in het centrum van Stiens, kwamen er
van bewoners van de Langebuorren en Uniawei klac;hten over hinderlijke tril-
lingen met name door autobussen veroorzaakt.
In eerste instantie is aan de direktie van de FRAM gevraagd om zich in te zetten
voor een verandering van het rijgedrag door de kern van Stiens. Dit verzoek had
geen effect.
Door ons is hierop aan de FRAM meegedeeld dat wij naar aanleiding van de klach-
ten een nader onderzoek naar de trillingen willen instellen.
Wij verzochten de FRAM tevens tijdelijk, hangende dit onderzoek, weer de route
te rijden die tijdens de rekonstruktiewerkzaamheden gebruikt werd.
De FRAM deelde ons hierop mede dat zij van mening was dat een andere route
slechts dan gereden zou worden wanneer het gemeentebestuur middels het nemen
van een verkeersmaatregel, de FRAM hiertoe zou dwingen.
Een poging onzerzijds om de FRAM alsnog bereid te vinden vrijwllig een andere
busroute te nemen had evenmin resultaat.
- 2 -
v I
w