- 2 - Ondertussen voerde Provinciale Watertstaat op ons verzoeK een onderzoek uit naar de trillingsoverlast ue resultaten daarvan werden in de vergadering van 28 december 1981 van de kommissie Openbare Werken, VerKeerszaKen en nilieuhygiëne besproKen De kommissie bleek zich met een tijdelijke verkeersmaatregel te kunnen ver- enigen Voor de op 4 januari 1982 gehouden raadsvergadering kwam er nog een schrijven binnen van een aantal bewoners van de Skilwei waarin zijn hun verontrusting uitspraken over verwachte overlast voor de Skilwei wanneer de bussen deze straat weer zouden aandoen. Uw raad besloot op 4 januari 1982 tôt het nemen van een zodanige verkeers maatregel dat de bussen de route door Stiens zouden rijden welke ten tijde van de rekonstruktiewerkzaamheden gebruikt werd. Tijdens de beraadslagingen werd de suggestie gedaan om te onderzoeken welke de mogelijkheden waren om een zodanige busroute te vinden waarin ook de Skil wei niet werd aangedaan. Ons bleek dit evenwel nie.t mogelijk en in de vergadering van 7 januari 1982 van de kommissie Openbare Werken, Verkeerszaken en nilieuhygiëne lichtten wij dit toe. De kommissie kon zich achter ons besluit scharen. De betrokken bewoners werden van het besluit danwel over de gevolgen daarvan [bewoners Langebuorren/Uniaweimiddels een brief [bewoners Skilwei) op de hoogte gebracht. Omdat rekonstruktie van de Langebuorren en de Uniawei voortvloeide uit het erkeersplan Stiens en de Werkgroep Verkeersplan Stiens aan de bakermat daarvan gestaan had, achtten wij het wenselijk de ontstane problematiek ter advisering aan de Werkgroep voor te leggen. De konklusie van de Werkgroep was dat zij in meerderheid koos vôôr handhaving van het huidige voorzieningennivo van het openbaar vervoer, welk nivo zii aan- wezig achtte wanneer de bus in plaats van door de Langebuorren en de Uniawei e rijden, een rondje om de kerk maakt [met een halte ter hoogte van het St. îtushus) en via de Nije Poarte de Brédyk oprijdt en dan bij Koudenburg Stiens eer ingaa waarbij ter hoogte van de opslag van gemeentewerken ook een halte Komt, en verder de normale route volgt. Zou de route via de Brédyk te bezwaarlijk blijken, dan zou voor de route via de oundyk gekozen kunnen worden. Andere meningen binnen de Werkgroep waren dat de drempels uit het wegdek gehaald moesten worden terwij1 d.m.v. het aanbrengen van wegversmallingen de rijsnelheid teruggebracht kan worden en de mening dat e drempels uit het wegdek gehaald moeten worden waarbij geen andere maatregelen getroffen behoefden te worden. Eén lid bleek op dat moment geen keuze te willen maken. Op 27 januari 1982 is door ons in café Brandsma m.b.t. de verkeersdrempelproble- matiek een heanng belegd. De teneur van deze hearing was wel dat de meerderheid van de woordvoerders aldaar voor het verwijderen van de drempels was. Dp 5 februan 1982 vond de behandeling plaats van de verkeersdrempelproblematiek in de kommissie Openbare Werken. Verkeerszaken en nilieuhygiëne. Hierin werd. mede aan de hand van een door gemeentewerken opgestelde notitie m.b.t. deze problematiek, een diskussie gehouden. Het rapport bevat hetgeen tijdens de hearing van 27 januari 1932 werd gepresen- teerd en biedt een aantal oplossingen om tôt opheffing van de trillingsklachten te i^omen. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 48