- 3 - Eveneens werd een brief van de Vereniging "Handel S Ambacht" te Stiens ingebracht. Kortweg gezegd komt de inhoud van die brief hierop neer, dat de Vereniging van mening is dat het zware verkeer, met name de bussen van de FRAM, niet meer door maar tôt het centrum zouden moeten rijden, dit voornamelijk om een zo rustig mogelijk dorpscentrum te krijgen. Gepleit wordt verder voor handhaving van de verkeersdrempels t.b.v. de veilig- heid van het wandelend en winkelend publiek nu de verkeersdrempels een duide- lijk snelheidsremmende werking hebben. De konklusie van de raadskommissie luidt als volgt: ''De kosten van het verwijderen van de drempels c.q. van een andere busroute zijn nog niet bekend. De globale cijfers hiervan moeten bij gemeentewerken worden opgevraagd. De kommissie is bij de probleemstelling als door de voorzitter geschetst bij de aanvang van de vergadering gebleven. Eén lid van de kommissie adviseert de drempels te verwijderen en daarvoor in de plaats een wegdek te maken van afwisselend materiaal; als dat laatste toch nog trillingoverlast blijkt te geven, dan desnoods asfalt aanbrengen, echter in géén. geval versmallingen Twee leden zijn voorstander van het verwijderen van de drempels en handhaving van de bussen waarbij een beperking van de frekwentie zou moeten worden onder- zocht. Eén lid is voor handhaving van de drempels en voor het weren van de bussen uit de Langebuorren en de Uniawei. Hij ziet nog wel problemen bij de alternatieve busroute. De meerderheid van de kommissie is derhalve vôôr het verwijderen van de drem pels en handhaving van de busroute door de Langebuorren en de Uniawei. De minderheid is voor handhaving van de drempels en een alternatieve busroute." □ns collège komt tôt de volgende opstelling waarbij al het vorenstaande en de inhoud van aile op deze zaak betrekking hebbende korrespondentie is overwogen, zoals daar met name zijn: de uitgangspunten van het Verkeersplan Stiens het verdwijnen van de trillingoverlast het behoud van het klimaat voor het [winkelend) publiek de handhaving van het voorzieningennivo van het openbaar vervoer. Goede nota is eveneens genomen van de klachten van de bewoners, de tijdens de hearing gemaakte opmerkingen, het schrijven van de Vereniging voor Handel S Ambacht en de adviezen van zowel de Werkgroep Verkeersplan Stiens als van de kommissie Dpenbare Werken, Verkeerszaken en Flili'euhygiëne De minderheid van ons collège staat op het standpunt dat aile drempels ver- wijderd dienen te worden, terwijl zebrapaden met daarbijbehorende verlichte aanduidingeneventueel gekombineerd met andere afremmende voorzieningen, indien dit noodzakelijk blijkt, moeten komen op de bewuste plaatsen bij het St.Vitushûs, bij het gemeentehuis en zonodig ook bij de aansluiting met It Achterbosk, bij It Each fan Stiens en bij het zwembad. (Opgemerkt wordt dat de zébra met bijbehorende verlichting bij het zwembad der halve gehandhaafd kan worden echter op een ander nivo). Dit standpunt is overigens niets nieuws. Ook bij de stemming over het verkeers plan was hij reeds van oordeel dat voor [in de wet geregelde zebrapaden) zebra paden moet worden gekozen, omdat het oversteken over de verhoogde straatgedeel- ten geen enkele [wettelijke) bescherming biedt. - 4 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 49