Agendapunt; 5.
Voorstelnr. 82/40.
OnderwerpStiens, 17 maart 1982.
Standpuntbepaling Structuur-
schema Militaire Terreinen
Aan
de gemeenteraad.
In de afgelopen tijd is door ons met u regelmatig van gedachten gewisseld
over de problematiek van de geluidhinder van de vliegbasis Leeuwarden en
de maatregelen, welke door de rijksoverheid in verband daarmee worden
getroffen.
Het Struktuurschéma Militaire Terreinen dat nu in procédure is gebracht
vormt een belangrijke schakel in de keten van maatregelen, welke uiteindelijk
zullen resulteren in een zonering rond militaire vliegvelden.
Voor de omgeving van de vliegbasis Leeuwarden is het Vliegveldbeleggingsplan
het belangrijkste onderdeel van het schéma. In dit hoofdstuk wordt het direkte
ruimtebeslag door militarie luchtvaartterreinen toegelicht en bovendien worden
gegevens gepresenteerddie de grondslag vormen voor de aanwijzing en zonering
van militaire luchtvaartterreinen.
Alleen om al deze reden dient de gemeente een standpunt te bepalen ten aanzien
van het struktuurschema.
Het voorliggende Struktuurschema Militaire Terreinen gaat voorshands uit van
een kontinuering van de huidige situatie.
Andere mogelijkheden als eventuele wijziging in situering en/of belegging
van de vliegbasis zijn slechts in zeer beperkte mate in de overwegingen
betrokken.
Aan de uitzonderlijke situatie van de vliegbasis Leeuwarden wordt nauwelijks
enige aandacht besteed.
Indien het vliegveldbeleggingsplan onveranderd wordt vastgesteld en de normering
van het "Besluit geluidsbelasting grote luchtvaartterreinen" (d.d. 15 juni 1981,
STB 504) onverkort wordt gehandhaafd moeten er in Nederland 127 woningen worden
afgebroken; daarvan staan er 124 bij de vliegbasis Leeuwarden.
Ook de gegevens over de zones tussen de 55 en 65 KE-contour zijn alleszeggend
Totaal in Nederland 664 woningen, waarvan er 439 bij de vliegbasis Leeuwarden
staan, waarvan een groot aantal waarschijnlijk eveneens zal worden afgebroken.
Daarmee wordt dan nu ook cijfermatig duidelijk dat de situering van de vliegbasis
zoals die in het verleden is ontstaan, planologisch volstrekt onverantwoord is.
De huidige situatie moet derhalve als erg hinderlijk en als onaanvaardbaar worden
beschouwd
Het laagvliegen boven de woonbebouwing wordt door de bevolking als zeer gevaarlijk
ervaren, hoewel de deskundigen van defensie dit eventuele verhoogde risico
uitsluiten.
Daarnaast zijn er nog andere bezwaren verbonden aan de aanwezigheid van de
vliegbasis
In veel dorpen mag tussen de 35 en 55 KE kontour geen nieuwbouw worden gepleegd.
Dientengevolge is het niet mogelijk de bevolkingsaanwas in deze dorpen onder dak