- 2 - te brengen. Net als bij de dorpen die met afbraak worden bedreigd, heeft dit een negatief effekt op het draagvlak van de voorzieningen, het sociaal culturele leven in de dorpen, enz. In de praktijk is reeds gebleken, dat in dit soort gevallen stilstand zeker achteruitgang betekent. De konsekwenties van het voorgestelde gebruik van de vliegbasis in kombinatie met het besluit geluidbelasting grote luchtvaartterreinen (algemene maatregel van bestuur ex art. 25 van de Luchtvaartwet) zijn zoals hiervoor beschreven zeer ernstig. Mede daarom is op verzoek van het Overlegorgaan Geluidhinder vliegbasis Leeuwarden oud-staatssekretaris dr. W.F. van Eekelen toegezegd dat een onderzoek zou worden uitgevoerd naar de geluidbelasting rond de vliegbasis bij een andere ligging van de hoofdstartbaan. Gelet op de topografie van het gebied rond de vliegbasis, werd gekozen voor een hoofdbaan in de noord-zuid richting. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen een noord-zuid baan met de verlengde oost-west baan als secundaire baan (variant A) en een noord-zuid baan met de huidige hoofdbaan als secundaire baan (variant B) Het ministerie van defensie heeft daar nog de variant met uitsluitend een verlenging van de oost-west baan aan toegevoegd (de zogenaamde van Eekelen-variant) De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels bekend en liggen voor u bij de stukken ter inzage. Gezien de beperkingen van dit onderzoek heeft het Economische Technologisch Instituut Friesland (E.T.I.F.), mede op ons verzoek, een aanvullend onderzoek verricht naar de financiële gevolgen, waarbij de van Eekelen-variant op voorhand buiten beschouwing is gebleven. De reden voor het laten vallen van deze variant is zeer duidelijk, namelijk, bij realisering van deze variant komen circa 2890 woningen binnen de 35 KE kontour, terwijl de zwaar belaste gebieden nauwelijks worden ontlast. Deze variant lost derhalve weinig problemen op en voegt alleen zeer vele problemen toe. Voorts is op ons verzoek door Grontmij N.V. een notitie gewijd aan de omvang van de geluidhinder bij de diverse varianten. Ook is in deze notitie getracht een indikatie te geven van de vermindering van de hinder en van de financiële gevolgen bij een vermindering van de geluidbelasting van 5 KE. s Tenslotte heeft Staatssecretaris Steemerdink bij zijn bezoek aan Friesland op 17 februari j.l. medegedeeld dat het aantal vliegbewegingen op de basis Leeuwarden zal verminderen. Ten opzichte van het aantal vliegbewegingen waarop in het S.M.T. is gerekend zal de vermindering 25 tôt 33% kunnen bedragen. Mede gelet op deze laatste toezegging menen wij dat wij bij onze standpuntbepaling reeel rekening mogen houden met de mogelijkheid dat de geluidbelasting door de vliegbasis kan worden verminderd met ca 5 kosteneenheden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 20