De resultaten van studie's en rapporten zijn als volgt samen te vatten:
Financiële gevolgen van de drie baanvarianten:
huidige belegging met reduktie 5 KE
(indicatie)
totaal
179,7 min
variant
A
baanaanleg
overige kosten
totaal
77,5
min
f
53,7
min
f
77,5
min
f
53,7
min
variant
B
baanaanleg
overige kosten
totaal
f
96,0
44,8
min
min
f
96,0
20,3
min
min
f
140,8
min
f
116,3
min
variant
C
baanaanleg
overige kosten
f
131,3
48,4
min
min
f
131,3
17,9
min
min
149,2 min
Duidelijk is dat de varianten B en C (beide met noord-zuid-baan) aanzienlijk
duurder zullen uitvallen dan variant A (huidige situatie)Vermindering van
de geluidbelasting met 5 KE geeft geen ingrijpende verschuivingen te zien
tussen de varianten onderling; over de hele linie worden de kosten verminderd
met 24 - 30 min.
De kosten bij realisatie van de varianten B en C worden in belangrijke mate
bepaald door de kosten van baanaanleg; de overige maatschappelijke kosten
liggen duidelijk lager dan bij variant A.
Bij de kosten van de baanaanleg dient te worden bedacht dat het Ministerie
van Defensie de beschikking krijgt over een nieuwe baan, die lagere onderhouds-
kosten met zich mee brengt en die langer is dan de huidige. Deze voordelen
zouden in mindering moeten worden gebracht op de investeringsbedragen.
De verschillen in de totale hinder in het gebied rond de vliegbasis tussen
de diverse varianten worden pas aanzienlijk, indien tevens wordt overgegaan
tôt vermindering van het aantal vliegbewegingen. Uit indikatieve benadering
blijkt realisatie van een noord-zuidbaan enorme voordelen op te leveren ten
opzichte van de huidige situatie.
Veel dorpen die eerst nog binnen de 35 KE-kontour vielen, vallen er dan buiten,^
de totaal veroorzaakte geluidhinder neemt daardoor bij de varianten B en C aanzien
lijk af. Bij variant A is dit effekt veel minder.
Illustratief hiervoor de volgende tabel
Gesommeerde hinderscore binnen 35 KE contour
variant A
variant B
variant C
huidige belegging
100%
97%
100%
met reductie 5 KE
63%
38%
42%