- 2 -
Voorts înformeert hij wanneer begonnen wordt met energiebeperkende maatregelen
voor schoolgebouwen.
Wethouder de Haan zegt geen behoefte te hebben in te gaan op het eerste onderdeel
van de vraagstellmg.
Hij wijst op de praktijk in het verleden-en zegt geen behoefte te hebben
aan een verzwaring van de ambtelijke taak op dit gebied.
Overigens kan hij de opmerking van de heer Visser m.b.t. zgn. heilige huisjes
m z n algemeenheid onderschrijven.
De prioriteit t.a.v. energiebeperkende maatregelen zal in overeenstemming met
de raad moeten worden bepaald. De voorzitter brengt naar voren dat de gemeente
hier mee bezig is.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
5. Voorstel betreffende de vaststelling van het bedrag per leerling voor het
openbaar onderwijs over 1982, voorstelnr. 82/24.
kant 1 1/4 070/312
Vo°rstel betreffende de vaststelling van het bedrag per leerling voor
administratiekosten over 1982, voorstelnr. 82/24.
Deze voorstellen worden zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
7' Voorstel tôt het verlenen van een extra krediet aan de M.Hoogeveenskoalle
te Stiens i.v.m. verscheidene voorzieningen, voorstelnr. 82/25".
kant 1 1/4 072/320
Over dit punt wordt het woord gevoerd door de heren Boersma, Faber, Visser,
Kingma en Jansma en wethouder de Haan.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
Voorstel betreffende het stichten van een zelfstandige openbare lagere school
in d'Orient te Stiens, voorstelnr. 82/26.
kant 1 1/4 116/577
Over dit punt wordt het woord gevoerd door de heren Kingma, Faber, Boersma
Visser, wethouder de Haan.
De heer Kingma ziet in dit voorstel een voortzetting van het beleid dat erop
neer komt dat kleinere scholen beslist niet minder behoeven te zijn dan grote
scholen.
Zijn fractie kan met dit voorstel akkoord gaan.
Hij informeert of een derde school grote^financiële gevolgen heeft voor de
gemeente.
De heer Faber plaatst aanvankelijk vraagtekens.
De noodzaak voor een derde zelfstandige school ontgaat hem een beetje.
In tweede instantie kan hij zich echter met het voorstel verenigen.
De heer Visser merkt op dat het lang kan duren voordat een bepaald voornemen
gestalte kan krijgen in de vorm van een voorstel aan de raad.
Hij pleit daarom voor een scholenplanningzodat vroegtijdig op zaken als deze
kan worden ingespeeld.
Hij wijst op de voorgeschiedenis die geleid heeft tôt dit voorstel
De stichting van een zelfstandige lagere school maakt het mogelijk straks betere
koppels te maken.
Ook ziet hij in de toekomst mogelijkheden voor een betere benutting van akkommodaties
a. door onderbrenging van de Juffer Akkeskoalle in het gebouw van de Jan Ligthart-
skoalle.