- 4 - Over dit punt wordt het woord gevoerd door de heren Teitsma, Roorda, Faber Boersma, wethouder van Rijn, wethouder de Haan en de voorzitter. De heer Teitsma zegt dat zijn fractie van oordeel is dat het busverkeer en het overige zware verkeer geweerd moet worden Dit voorkomt trillingsoverlast De afname van het verkeer is nu al merkbaar op de Langebuorren. Men gaat eerder het dorp uit. Gaan de drempels eruit dan haalt men weer verkeer aan. Rustig winkelen is alleen mogelijk als het verkeer vermindert. Het voorzieningennivo van het openbaar vervoer dient zo dichtmogelijk bij de burger te worden gebracht. Dit uitgangspunt hoeft slechts minimaal te worden aangetas e defînitieve busroute voor de toekomst zal nog nader moeten worden onderzocht. De heer Teitsma zegt te betreuren dat zo weinig mensen hebben meegedaan aan de inspraak. Wat willen de zwijgers Het standpunt van H. en A. is duidelijk Hieraan kan niet worden voorbijgaan. 0°k de adviezen van de werkgroep verkeersplan zijn duidelijk. De financiële konsekwenties van een alternatieve route zullen zo spoedig mogelijk moeten worden onderzocht. Zijn fractie is ervoor: de bussen eruit. De heer Roorda vindt een alternatieve busroute een kronkelige oplossing. Er komt dan een verdubbeling van verkeersaanbod op andere plaatsen die daar- door beslist onveiliger worden. Hoge snelheden zijn volgens hem op de Uniawei en de Langebuorren niet mogelijk. De primaire bedoeling t.a.v. de Langebuorren spreekt zijn fraktie aan. Kan het aantal bussen ook verminderen, zonder dat het voorzieningennivo wordt aangetast Rekening moet worden gehouden met de belangen die oudere mensen uit de buitendorpen hebben bij een busroute door het centrum. Zijn fractie is voor de handhaving van de busroute door de Langebuorren en verwijdering van de drempels overeenkomstig het voorstel van de meerderheid van het collège (dus uitgezonderd die bij het gemeentehuis) en voor een onderzoek naar de noodzaak wat betreft het treffen van alternatieve snelheids- beperkende maatregelen. De heer Roorda zet vraagtekens bij de werking van drempels als verkeersremmende maatregel. Z.i. werkt dit de agressiviteit in de hand. Ook ontstaan irritaties omdat auto's schade ondervinden. Hii pleit ervoor geen drempels meer op te nemen in doorgaande routes en vraagt het collège bij de uitvoering van het verkeersplan daar rekening mee te willen houden. De heer Faber zegt dat zijn opstelling bekend is. De busbaan is niet voor niets aangelegd. Het experiment met de drempels moet als mislukt worden beschouwd. De hearing gaf zijn inziens wel duidelijkheid. Een grote meerderheid was voor de verwijdering van de drempels.Bij de vaststelling van het verkeersplan is indertijd ook niet gesproken over het aantal mensen dat aan de inspraak deel nam. Hij maakt een verwijt aan H. en A. dat men niet op de hearing was maar een aantal dagen later wel een brief aan het collège schreef. Hij bekritiseert de eenzijdigheid waarop H. en A. informatie heeft ingewonnen bij ambtenaren bij de dienst gemeentewerken. Het was bekend, dat de directeur gemeentewerken tegen de drempels is. De snelheidsmeting van bussen op het Hynstewaed toont aan, dat men verschrikkelijk overdrijft. Vermindering van verkeer zoals door de heer Teitsma wordt gesuggereerd, ontkent hij. Voorts vraagt hij wat het voortbestaan van de drempel bij het gemeentehuis rechtvaardigt. De heer Boersma is van mening, dat gelet op de reacties er een fout is gemaakt. Men moet de moed hebben deze te erkennen en te herstellen Daarbij past een flexibele opstelling. Hij is niet voor verandering van de busroute, Andere oplossingen zijn niet veilig of duur. Hij is ervoor de drempels eruit en de bus er in te laten. Uit overweging van verkeersveiligheid heeft hij moeite met de handhaving van de drempel bij het gemeentehuis. Men loopt te gemakkelijk door, terwijl auto's en fietsers voorrang hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 6