- 5 - Hij pleit voor een zébra in de Langebuorren. Is niet voor een wegversmalling, omdat z.i. de belangen van fietsers dan in gevaar komen. Wethouder van Rijn zegt dat met zekere verwachtingen bepaalde maatregelen zijn getroffen. Er is enthousiast aan de uitvoering gewerkt. Bepaalde verwachtingen komen echter niet uit. Er heeft een redelijke belangenafweging plaats gevonden ondanks het feit dat de uitkomst aanleiding geeft tôt het innemen van verschillende standpunten. De opmerking van de heer Faber over een vermeende voorkeur van bepaalde ambtenaren acht hij verwerpelijk. Het is volstrekt over de schreef in een openbare discussie dit naar voren te brengen. De heer Faber dient zich hiervan te distancieren. Hij hecht eraan te verklaren dat ambtenaren met grote loyaliteit het kollege gesteund hebben om tôt de beleidsvorming te komen. Een nadere toelichting op de motieven van het kollege om met dit voorstel te komen is in hoofdzaak namens de meerderheid. Het kollege is unaniem wat betreft de handhaving van de bus in de Langebuorren. Hoewel verwijdering van bussen en zwaar verkeer bepaalde voordelen heeft is de uiteindelijke konklusie, dat een alternatief niet aanvaardbaar is, o.a. omdat dan onveilige situaties op andere punten ontstaan en uit financiële overwegingen. Het blijkt dat de drempels voor bussen eigenlijk geen snelheidsremmende werking hebben. De snelheid was niet extreem. De maatregel is indertijd niet genomen uit een oogpunt van verkeersveiligheid maar in hoofdzaak om het verkeer te weren uit de Langebuorren en dit te dwingen een andere route te kiezen. De drempels worden niet weggehaald omdat er een gevaarlijke situatie is ontstaan, maar i.v.m. de trillingsoverlast van omwonenden. Wat het doorgaand verkeer zal doen is niet te voorspellen. Bij een onderzoek naar andere maatregelen zullen de uitgangspunten van het verkeersplan voorop moeten staan. Eventuele andere remmende maatregelen zullen goed moeten worden overwogen. Hij is van mening dat de hearing toch een veel betekenende uitslag gaf. Het standpunt van H. en A. heeft mede het voorstel van de meerderheid beinvloed De wens van de heer Roorda om geen drempels in andere doorgaande routes op te nemen ervaart hij als generaliserend. De vraag of wel of geen drempels moeten worden aangebracht hangt mede af van de hiérarchie van de doorgaande weg. Hij kan daarom over dit punt geen uitspraak doen. De heer Faber reageert z.i. terecht op de opmerking van de heer Teitsma wat betreft het aantal insprekers. Wethouder de Haan merkt op dat het uitgangspunt van het verkeersplan is geweest, het doorgaande verkeer zo veel mogelijk te weren. Het plan voldeed in dat opzicht aan de verwachtingen. Bijverschijnselen moeten niet alleen leiden tôt verwijdering van de drempels maar tôt het nemen van maatregelen die het zelfde bewerkstelligen, maar minder hinder geven voor de omgeving. De voorzitter citeert een gedeelte uit het verkeersplan t.a.v. de uitgangspunten wat betreft het openbaar vervoer. Dit was indertijd aanleiding voor een minderheid van het kollege om tegen de aanleg van verkeersdrempels te stemmen. Hij is van oordeel dat nu aile belemmeringen weg moeten. Hij benadrukt dat er geen sprake is van een racebaan o.a. door de aanwezigheid van bochten in het traject en het feit dat de voorrangskruisingen zijn opgeheven. Hij verbaast zich over de opmerking van de heer Teitsma dat er 700 auto's minder door het dorp gaan. Hij vraagt zich af of men het plaatselijke winkelcentrum ook voorbij gaat en naar de concurrentie reist. Wat zegt H. en A. daarvan Op verzoek van de bewoners zijn op verschillende plaatsen zébra's aangelegd. Wat is er op tegen ook bij het gemeentehuis een zébra aan te leggen. Wanneer nu besloten wordt tôt handhaving van de drempel voorziet hij in de toekomst een voorstel dat het omgekeerde beoogt. De heer Teitsma wil graag nog eens van gedachten wisselen over de kosten van een alternatieve route en het verwijderen van de drempels.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 7