Agendapunt 3. Voorstelnr. 82/ 42. Onderwerp: Stiens, 20 april 1982. verkeersdrempelproblematiek Langebuorren/Uniawei Stiens Aan de gemeenteraad In uw vergadering van februari j.l. besloot u tôt het verwijderen van een drietal drempels in de Langebuorren en Uniawei in de plaats waarvan andere verkeersremmende maatregelen gecreëerd moesten worden. Tevens besloot u de drempel in de Langebuorren, ter hoogte van het gemeentehuiste handhaven. Ter voldoening aan uw beslissing andere verkeersremmende maatregelen te creeren hebben wij ons nader georiënteerd. Door gemeentewerken zijn hiertoe enkele mogelijkheden uitgewerkt in eerste mstantie in de vorm van wegversmallingen. Voorafgaande aan de vergadering van de werkgroep verkeersplan Stiens over deze voorstellen werden de bewoners van de Smelbrêge, Langebuorren en Uniawei m de gelegenheid gesteld van deze voorstellen kennis te nemen en daarover hun mening te geven. Op 6 april werden de voorstellen om advies voorgelegd aan de kommissie openbare werken, verkeerszaken en milieuhygiëne. Al in eerdere instantie, namelijk op 26 maart hebben wij inzake een inmiddels door de FRAM doorgevoerde routewijzigmg een gesprek met deze busonderneming en de Rijksverkeersinspectie in het district Friesland gehad waarin tevens een schets van de voorgestelde'maatregelen ter tafel geweest is. Na deze inspraak- en adviesronde hebben wij ons omtrent deze problematiek na er beraden. Hierin kunnen een korte en een lange termijn problematiek onderscheiden worden. Korte termijn problematiek Voor uw informatie zijn de verslagen/konklusies van de inspraak- en adviesronde bij de raadsstukken gevoegd. De werkgroep verkeersplan Stiens en de kommissie openbare werken, verkeerszaken en milieuhygiëne kwamen in hun advies tôt de slotsom dat ze niet voelen voor de voorgestelde wegversmallingen waarbij opgemerkt wordt dat de laatstgenoemde kommissie niet unaniem in haar oordeel was. Ook binnen ons collège bestaat geen volledige eenstemmigheid over de te nemen maatregelen. Unaniem zijn wij van mening dat het, gelet op de situatie ter plaatse, geen zin heeft bij de aansluiting met het Achterbosk een andere afremmende maatregel te treffen. Wel zal de drempel in het Achterbosk dienen blijven te bestaan. Bij het St.Vitushûs is door gemeentewerken een plan ontworpen voor alleen een wegversmalling en nog een plan voor een wegversmalling met een afzonderlijke route voor fietsers. Hieraan zijn zodanige bezwaren verbonden, o.a. door weer invoegende fietsers, dat de veiligheid van het verkeer daarmeezeker met gediend is. Onze uiteindelijke konklusie op dit punt is dan ook dat het niet wel mogelijk is een andere afremmende voorziening aldaar te maken. Welzal bij dit punt de drempel in de Pyter Jellessingel gehandhaafd dienen te blijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1982 | | pagina 13