Agendapunt 3.
Voorstelnr. 82/ 42.
Onderwerp: Stiens, 20 april 1982.
verkeersdrempelproblematiek
Langebuorren/Uniawei Stiens
Aan
de gemeenteraad
In uw vergadering van februari j.l. besloot u tôt het verwijderen van een
drietal drempels in de Langebuorren en Uniawei in de plaats waarvan andere
verkeersremmende maatregelen gecreëerd moesten worden. Tevens besloot u
de drempel in de Langebuorren, ter hoogte van het gemeentehuiste handhaven.
Ter voldoening aan uw beslissing andere verkeersremmende maatregelen te creeren
hebben wij ons nader georiënteerd.
Door gemeentewerken zijn hiertoe enkele mogelijkheden uitgewerkt in eerste mstantie
in de vorm van wegversmallingen.
Voorafgaande aan de vergadering van de werkgroep verkeersplan Stiens over deze
voorstellen werden de bewoners van de Smelbrêge, Langebuorren en Uniawei m de
gelegenheid gesteld van deze voorstellen kennis te nemen en daarover hun mening
te geven.
Op 6 april werden de voorstellen om advies voorgelegd aan de kommissie openbare
werken, verkeerszaken en milieuhygiëne. Al in eerdere instantie, namelijk op
26 maart hebben wij inzake een inmiddels door de FRAM doorgevoerde routewijzigmg
een gesprek met deze busonderneming en de Rijksverkeersinspectie in het district
Friesland gehad waarin tevens een schets van de voorgestelde'maatregelen ter tafel
geweest is.
Na deze inspraak- en adviesronde hebben wij ons omtrent deze problematiek na er
beraden. Hierin kunnen een korte en een lange termijn problematiek onderscheiden
worden.
Korte termijn problematiek
Voor uw informatie zijn de verslagen/konklusies van de inspraak- en adviesronde
bij de raadsstukken gevoegd.
De werkgroep verkeersplan Stiens en de kommissie openbare werken, verkeerszaken
en milieuhygiëne kwamen in hun advies tôt de slotsom dat ze niet voelen voor de
voorgestelde wegversmallingen waarbij opgemerkt wordt dat de laatstgenoemde
kommissie niet unaniem in haar oordeel was.
Ook binnen ons collège bestaat geen volledige eenstemmigheid over de te nemen
maatregelen.
Unaniem zijn wij van mening dat het, gelet op de situatie ter plaatse, geen zin
heeft bij de aansluiting met het Achterbosk een andere afremmende maatregel te
treffen. Wel zal de drempel in het Achterbosk dienen blijven te bestaan.
Bij het St.Vitushûs is door gemeentewerken een plan ontworpen voor alleen een
wegversmalling en nog een plan voor een wegversmalling met een afzonderlijke
route voor fietsers. Hieraan zijn zodanige bezwaren verbonden, o.a. door weer
invoegende fietsers, dat de veiligheid van het verkeer daarmeezeker met gediend
is. Onze uiteindelijke konklusie op dit punt is dan ook dat het niet wel mogelijk
is een andere afremmende voorziening aldaar te maken. Welzal bij dit punt de
drempel in de Pyter Jellessingel gehandhaafd dienen te blijven.