- 2 -
De minderheid van ons kollege is (met de minderheid van de Beleidskommissie
Welzijnszaken) van mening, dat de beperking van de kommissie vooreerst be-
perkt moet worden tôt het niet opvullen van de vakatures, ontstaan door het
opheffen van de werkgroepen.
Gezien het huidige funktioneren van de kommissie èn_ de wenselijkheid van een
zo ruim mogelijke vertegenwoordiging vanuit de bevolking moet niet direkt
een te abrupte beperking worden doorgevoerd.
De minderheid stelt derhalve voor vooreerst verder te gaan met een Beleids
kommissie Welzijnszaken van 12 leden en na 1 2 jaar een evaluatie te houden
over de gehele nieuwe struktuur en daarbij het punt van een verdere beperking
nogmaals aan de orde te stelleh.
Ten aanzien van de taak (taken) van de kommissie gaan onze gedachten uit naar het
kontinueren van de huidige taakomschrijving, zoals die staat beschreven in
artikel 8 van de "Verordening, regelende de samenstelling, bevoegdheden en
taken van de Beleidskommissie Welzijnszaken" met daarop als aanvulling de be-
leidsvoorbereiding ten aanzien van de komende "Kaderwet Specifiek Welzijn".
In afwachting van de verdere ontwikkelingen ten aanzien van deze Kaderwet zal
vooreerst de huidige struktuur te weten de Beleidskommissie Welzijnszaken, de
Sportkommissie en de Kommissie Sociale Zaken en Volksgezondheid worden gehand-
haafd
B. (Overleg)platform per dorp.
Om met het opheffen van de werkgroepen de inspraak van de bevolking en de
organisaties en het kontakt tussen enerzijds de gemeente/Beleidskommissie
Welzijnszaken en anderzijds de bevolking/organisaties op peil te houden en/ofte
verbeteren lijkt een hernieuwde (herziene) invulling van een soort "tussen-
schakel" naar onze mening dan ook zondermeer gerechtvaardigd
Onze gedachten gaan hierbij uit naar het per dorp instellen van een (overleg)-
platform met als taak het als dorp beoordelen van de uit het betreffende dorp
ingediende subsidie-aanvragen
Ten aanzien van de samenstelling van een dergelijk (overleg)platform kan ge-
dacht worden aan een maximum aantal leden van 5/6, zijnde vertegenwoordigers
(sters) van/namens b.v.:
de vereniging voor dorpsbelang(en
de vrouwenorganisaties
de bejaardenorganisaties
een (eventuele) aktiviteitenkommissie,
een (eventuele) stichting dorpshuis X,
andere sociaal-kulturele organisaties,
die op de hoogte zijn van de wensen en problemen in het betreffende dorp.
CEen zgn"Koordinatiepunt
Naast de bij B. genoemde (overleg) platforms per dorp, die een informeel
karakter (met een beperkte taakomschrijving) moeten krijgen (dus geen
officiële benoemingen - wel meldingsplicht leden, maar - naast de vaste
vergaderingenter beoordeling van de subsidie-aanvragen - bijelkaar komen,
wanneer dit voor het dorp wenselijk/noodzakelijk wordt geacht) lijkt het
(ter ondersteuning van de Beleidskommissie Welzijnszaken) wenselijk om tussen
de overlegplatforms en de Beleidskommissie Welzijnszaken een zgn.
"Koordinatiepunt" in te stellen met als taken:
a. het beoordelen van de uit de verschillende dorpen - de (overleg) plat
forms - binnenkomende bundeling van subsidie-aanvragen door:
het vergelijken van de aktiviteiten uit de verschillende dorpen, waarvoor
subsidie wordt aangevraagd, zodat overlappingen wellicht kunnen worden
voorkomen
het spreiden van de aktiviteiten over de verschillende dorpen,
het stellen van prioriteiten
- 3 -