- 2 - De minderheid van ons kollege is (met de minderheid van de Beleidskommissie Welzijnszaken) van mening, dat de beperking van de kommissie vooreerst be- perkt moet worden tôt het niet opvullen van de vakatures, ontstaan door het opheffen van de werkgroepen. Gezien het huidige funktioneren van de kommissie èn_ de wenselijkheid van een zo ruim mogelijke vertegenwoordiging vanuit de bevolking moet niet direkt een te abrupte beperking worden doorgevoerd. De minderheid stelt derhalve voor vooreerst verder te gaan met een Beleids kommissie Welzijnszaken van 12 leden en na 1 2 jaar een evaluatie te houden over de gehele nieuwe struktuur en daarbij het punt van een verdere beperking nogmaals aan de orde te stelleh. Ten aanzien van de taak (taken) van de kommissie gaan onze gedachten uit naar het kontinueren van de huidige taakomschrijving, zoals die staat beschreven in artikel 8 van de "Verordening, regelende de samenstelling, bevoegdheden en taken van de Beleidskommissie Welzijnszaken" met daarop als aanvulling de be- leidsvoorbereiding ten aanzien van de komende "Kaderwet Specifiek Welzijn". In afwachting van de verdere ontwikkelingen ten aanzien van deze Kaderwet zal vooreerst de huidige struktuur te weten de Beleidskommissie Welzijnszaken, de Sportkommissie en de Kommissie Sociale Zaken en Volksgezondheid worden gehand- haafd B. (Overleg)platform per dorp. Om met het opheffen van de werkgroepen de inspraak van de bevolking en de organisaties en het kontakt tussen enerzijds de gemeente/Beleidskommissie Welzijnszaken en anderzijds de bevolking/organisaties op peil te houden en/ofte verbeteren lijkt een hernieuwde (herziene) invulling van een soort "tussen- schakel" naar onze mening dan ook zondermeer gerechtvaardigd Onze gedachten gaan hierbij uit naar het per dorp instellen van een (overleg)- platform met als taak het als dorp beoordelen van de uit het betreffende dorp ingediende subsidie-aanvragen Ten aanzien van de samenstelling van een dergelijk (overleg)platform kan ge- dacht worden aan een maximum aantal leden van 5/6, zijnde vertegenwoordigers (sters) van/namens b.v.: de vereniging voor dorpsbelang(en de vrouwenorganisaties de bejaardenorganisaties een (eventuele) aktiviteitenkommissie, een (eventuele) stichting dorpshuis X, andere sociaal-kulturele organisaties, die op de hoogte zijn van de wensen en problemen in het betreffende dorp. CEen zgn"Koordinatiepunt Naast de bij B. genoemde (overleg) platforms per dorp, die een informeel karakter (met een beperkte taakomschrijving) moeten krijgen (dus geen officiële benoemingen - wel meldingsplicht leden, maar - naast de vaste vergaderingenter beoordeling van de subsidie-aanvragen - bijelkaar komen, wanneer dit voor het dorp wenselijk/noodzakelijk wordt geacht) lijkt het (ter ondersteuning van de Beleidskommissie Welzijnszaken) wenselijk om tussen de overlegplatforms en de Beleidskommissie Welzijnszaken een zgn. "Koordinatiepunt" in te stellen met als taken: a. het beoordelen van de uit de verschillende dorpen - de (overleg) plat forms - binnenkomende bundeling van subsidie-aanvragen door: het vergelijken van de aktiviteiten uit de verschillende dorpen, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zodat overlappingen wellicht kunnen worden voorkomen het spreiden van de aktiviteiten over de verschillende dorpen, het stellen van prioriteiten - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1983 | | pagina 38