- 3 -
b. praktische koordinatie ten aanzien van zowel de aktiviteiten als
de (overleg)platforms
c. het opvangen van signalen (ten aanzien van het sociaal-kultureel werk)
vanuit de bevolking/organisaties
Het wel of niet honoreren van de subsidie-aanvragen behoort evenwel niet
tôt het takenpakket van het Koordinatiepunt.
□eze beslissing blijft bij de Beleidskommissie WelzijnszakenHet Koordinatie-
punt werkt ten opzichte van de Beleidskommissie Welzijnszaken alleen adviserend
Ten aanzien van de samenstelling van dit Koordinatiepunt gaan onze gedachten
uit naar een werkgroep van maximaal 10 personen, bestaande uit
- één lid, voorgedragen door het Coverleg]platform "Jelsum/Cornjum"
- één lid, voorgedragen door het Coverleg)platform "Britsum",
- één lid, voorgedragen door het overleg)platform "Stiens",
- één lid, voorgedragen door het (overleg)platform "Hijum/Finkum"
- één lid, voorgedragen door het (overleg) platform "Oude Leije",
- één beroepskracht van de Stichting Sociaal-Kultureel Werk Leeuwarderadeel
want ook de aktiviteitenprogrammasvan deze Stichting moeten bij de
eerdergenoemde taken worden betrokken,
- één lid vanuit de Beleidskommissie Welzijnszaken,
- (eventueel) één of meerdere leden op persoonlijke titel.
De benoeming van deze leden stellen wij ons voor aan ons kollege te
delegeren, terwijl wij de invulling van het voorzitterschap vooreerst gaarne
bij het Koordinatiepunt willen overlaten.
Ten aanzien van het secretariaat van het Koordinatiepunt delen wij de mening
van de meerderheid van de Beleidskommissie Welzijnszaken, dat het, gezien de
bij de Stichting Sociaal-Kultureel Werk Leeuwarderadeel aanwezige kennis,
en de onzerzijds aan deze Stichting toegekende koordinerende/stimulerende
taken ten aanzien van het sociaal-kultureel werk in de gemeente Leeuwarderadeel;
wenselijk zou zijn dit secretariaat vooreerst onder te brengen bij deze
Stichting
Dit, in tegenstelling tôt de minderheid van de Beleidskommissie Welzijnszaken,
die van mening is, dat de Stichting bij het beoordelen van subsidie-
aanvragen partij is en dat er gezocht moet worden naar een neutraal
(wellicht ambtelijk) secretariaat.
Met bovenstaande nieuwe struktuur hopen wij de decentralisatie-gedachte
in onze gemeente beter dan tôt nu toe gestalte te kunnen geven en wel om
de navolgende redenen:
a. middels een (overlecOplatform per dorp zal de afstemming van de aktitivi-
teiten per dorp beter geregeld kunnen worden,
b. middels hét Koordinatiepunt zal de afstemming van de aktiviteiten, waarvoor
subsidie wordt aangevraagd, op gemeentelijk nivo beter plaats kunnen vinden,
c. de Beleidskommissie Welzijnszaken kan meer beleidsmatig bezig zijn.
De jaarlijkse beoordeling (afweging) van de subsidie-aanvragen wordt immers
voor een groot deel voorbereid door de (overleg)platforms en het
Koordinatiepunt
De nieuwe struktuur is besproken met aile erbij betrokken zijnde organisaties
en met de bij dezegesprekken naar voren gebrachte opmerkingen, dat:
a. het wenselijk is na 1 2 jaar een algehele evaluatie te houden (algemeen),
b. het onderbrengen van het secretariaat van het Koordinapunt bij de
Stichting S.K.W.L. daar intern toch wel de nodige problemen zal opleveren
(immers de uit dit secretariaat voortvloeiende werkzaamheden kunnen alleen
plaatsvinden ten koste van iets anders/andere werkzaamheden van de betreffende
beroepskracht)
- 4 -