- 5 -
Men kan voor of tegen organisaties op levensbeschouwelijke basis zijn,
een feit is dat 30% van de organisaties die basis hebben.
□an is het volgens ons ook redelijk en voor de hand liggend dat er voor
wordt gezorgd dat deze groep zo evenredig mogelijk is vertegenwoordigd
in de beleidskommissie en niet alleen in de beleidskommissie
Die mogelijkheid wordt beloond bij het honoreren van het standpunt van de
minderheid. Dus de inkrimping van de beleidskommissie in eerste instantie
niet verder te laten gaan dan het niet aanvullen van de vakatures, ont-
staan door het opheffen van de werkgroepen.
Wat de werkbaarheid van de kommissie betreft, maakt het volgens ons niet
veel verschil of er nu 10 of 12 leden zijn. Een evenredige vertegenwoordiging
is volgens ons van meer gewicht, dan de inkrimping met 2 leden van die kommissie
Dan het instellen van een overlegplatform per dorp.
Je zou kunnen zeggen hier is sprake van een stukje decentralisatie in de ge-
meente zelf naar de dorpen toe.
Er moet natuurlijk afgewacht worden hoe deze struktuur werkt in de praktijk.
De voorwaarden hiervoor zijn o.i. gunstig.
□ok wat betreft het platform zijn wij het er over eens dat deze samenstelling
gelijk moet zijn aan de samenstelling van de beleidskommissie.
Ook hierbij moet er naar worden gestreefd dat aile bevolkingsgroepen zo even
redig mogelijk zijn vertegenwoordigd.
Dat geldt ook evengoed voor de werkgroep koordinatiepunt
Ook dit koordinatiepunt lijkt ons bij deze konstruktie een goede zaak.
Het adviseren van de beleidskommissie.
Wij zijn het niet eens met de stelling op blz.3 van dit stuk, waar gezegd wordt
dat de beslissing over het al dan niet honoreren van de subsidie-aanvragen
ligt bij de kommissie Welzijnszaken
Ook de beleidskommissie Welzijnszaken heeft niet een beslissende- maar een
adviserende taak.
Wij gaan er mee akkoord dat als steun van het koordinatiepunt de stichting
Sociaal-Kultureel Werk het secretariaat krijgt.
Wij willen hier wel de opmerking bij plaatsen dat de taak van de Stichting
zich moet houden tôt een steunende- en stimulerende taak. Het moet niet zo
zijn dat dat door deze struktuur de Stichting Sociaal-Kultureel Werk de dienst
uit maakt. Dat lijkt ons geen gezonde zaak.
Ik zou willen besluiten met te zeggen dat deze nieuwe struktuur, zoals deze
hier voorgesteld wordt o.i. goed is, als er maar wordt gezorgd voor een even
redige vertegenwoordiging, zoals ik die hiervoor heb genoemd in de verschil-
lende organen, dat zou zo democratisch mogelijk zijn.
Ik zou er daarom bij deze raad op aan willen dringen ook wat de samenstelling
van de beleidskommissie aangaat, mee te gaan met het standpunt van de minder
heid
Faber
Voorzitter, er komt een nieuwe struktuur. Er moeten ook nieuwe leden aange-
steld worden. Er zitten in de beleidskommissie 2 raadsleden en die zijn
door de nieuwe raad, vorig jaar voor vier jaar benoemd. Moeten zij misschien
herbenoemd worden bij deze nieuwe struktuur? Dat is de eerste vraag.
Dan nog een vraag: gezien de subsidie vanuit de overheid m.i. een bedrag van
129.00,-- Staat dit vastKunnen wij hier op rekenen. Of is dit dubieus.
- 6 -