- 6 -
Mevr. Visser;
Voorzitter, een nieuwe struktuur Sociaal-Kultureel Werk opzetten is een
moeilijke taak. Wij hebben aile begrip voor de moeilijkheden die men al
heeft ontmoet en nog zal ontmoeten t.a.v. deze materie.
Maar als de struktuur, zoals nu is voorgesteld een werkvorm zal zijn met
een duidelijker en overzichtelijker werkvorm, waarin de direkt-betrokkenen
zich een weg kunnen vinden, daarover heeft mijn fraktie wel enige twijfels.
De eerdere struktuur met werkgroepen heeft niet of nauwelijks gefunktioneerd
Nu wordt getracht via platforms een zgnkoôrdinatiepunt en ten slotte een
afgeslankte beleidskommissie een vorm te vinden waarvan verwacht mag worden
dat e.e.a. beter zal funktioneren, werkbaarder zal zijn
Ik wil beginnen met de beleidskommissie.
Mijn fraktie kan de stelling m.b.t. het funktioneren van de kommissie onder-
schrijven. Door de ingewikkeldheid en de nieuwe opzet van het sociaal-kultureel
werk, is waarschijnlijk wel eens het gevoel ontstaan dat de kommissie niet
funktioneerde
Wij zijn van mening dat de kommissie veel en goed werk heeft gedaan.
T.a.v. de grootte van de kommissie, de samenstelling dus, is er naar onze
mening voldoende reden aanwezig om met een beperkte kommissie te gaan werken.
Ten eerste gelet op de eigenlijke taakstelling, n.l. beleidsmatig bezig zijn.
Ten tweede de vermindering van andere werkzaamhedendie nu zoals voorgesteld
door het koordinatiepunt zullen worden opgepakt.
Een kleinere samenstelling kan bereikt worden door het automatisch wegvallen
van de leden uit de werkgroepen en door samenvoeging van een aantal vertegen-
woordigers uit de samenleving.
Wij zijn met de meerderheid van mening dat de leden D. en E. samengevoegd kun
nen worden om de volgende redenen.
In de kommissie zit een vertegenwoordiger vanuit het onderwijs en niet vanuit
een bepaalde richting van het onderwijs. Daar gaat het o.i. niet om.
Het onderwijs moet in zijn algemeenheid vertegenwoordigd zijn en dat kan ook
één persoon vertegenwoordigd zijn.
□e betreffende onderwijsinstanties kunnen onderling zelf heel goed uitmaken
wie zitting neemt in de kommissie. Hierbij zou gedacht kunnen worden om per
toerbeurt bijv. 2 jaar zitting te nemen.
Hetzelfde geldt van lid i. De vertegenwoordigers vanuit de kerken en niet
vanuit een bepaalde richting of stroming. Ook deze instanties kunnen best
zelf uit maken wie zitting heeft, en dan ook weer per toerbeurt.
Een kommissie moet niet onnodig log zijn en daardoor minder goed werkbaar.
Ten aanzien van de taakstelling van de kommissie zijn wij van mening dat de
huidige taakomschrijving gehandhaafd kan blijven.
Wel willen wij er op wijzen dat het aanbeveling verdient, de heer Van
Iperen er ook al op heeft gewezen, een werkgroep o.i.d. in het leven te
roepen m.b.t. toekomstige ontwikkelingen in het kader van de kaderwet speci-
fiek welzijn.
Hier zal vroegtijdig op ingesprongen moeten worden. Deze werkgroep zal naar
onze mening uit leden van de drie bestaande kommissies samengesteld kunnen
worden
Wat betreft de overlegplatforms
Wij als P.v.d.A.-fraktie vinden dat aan de decentralisatie-gedachte sociaal-
kultureel werk zo goed mogelijk gestalte moet worden gegeven, waarbij wij als
gemeente moeten inspelen op de signalen die vanuit de dorpen komen
- 7 -