Muzikale vorming van de kleuterscholen in de gemeente LEEUWARDERADEEL.
Ontwikkelen van: - maat
ri tme
het receptieve gehoor
het innerlijk gehoor muzikaal geheugen
- spelen met de toon
- muzikale improvisatie
- liedjes zingen en aanleren
- Orff.-instrumentarium
- stemgebruik a) adem'gebruik (beheersing)
b) resonans (het mee laten trillen van diverse
holtes waarover de mens beschikt,
ter verkrijging van een voile toon)
c) articulatie (de bewegingen van mond. lippen,
tong e.d.ter verkrijging van een
zo duidelijk mogelijke uitspraak)
- gevoel voor improvisatie a) tekst improvisatie
b) ritmische improvisatie
c) melodische improvisatie
d) bewegings improvisatie
op eigen wijze uiten
gevoel voor normen a) de êêndelige liedvorm
b) de tweedelige liedvorm
c) de driedelige liedvorm
d) rondo-vorm (meestal spelvorm)
e) recto-tonospel
f) jabbertalk.
muzikale tegenstellingen geluid - geen geluid)
geheugen: "raden" velk lied gespeeld is
"raden" welk instrument bespeeld is.
stemmen herkennen
zuiver zingen toon overnemen
Een belangrijk aspekt is, dat de kinderen plezier beleven aan het samen
gezellig zingen van liedjes.
Bij aile facetten speelt bewegen in de ruimte een grote roi.