Muzikale vorming van de kleuterscholen in de gemeente LEEUWARDERADEEL. Ontwikkelen van: - maat ri tme het receptieve gehoor het innerlijk gehoor muzikaal geheugen - spelen met de toon - muzikale improvisatie - liedjes zingen en aanleren - Orff.-instrumentarium - stemgebruik a) adem'gebruik (beheersing) b) resonans (het mee laten trillen van diverse holtes waarover de mens beschikt, ter verkrijging van een voile toon) c) articulatie (de bewegingen van mond. lippen, tong e.d.ter verkrijging van een zo duidelijk mogelijke uitspraak) - gevoel voor improvisatie a) tekst improvisatie b) ritmische improvisatie c) melodische improvisatie d) bewegings improvisatie op eigen wijze uiten gevoel voor normen a) de êêndelige liedvorm b) de tweedelige liedvorm c) de driedelige liedvorm d) rondo-vorm (meestal spelvorm) e) recto-tonospel f) jabbertalk. muzikale tegenstellingen geluid - geen geluid) geheugen: "raden" velk lied gespeeld is "raden" welk instrument bespeeld is. stemmen herkennen zuiver zingen toon overnemen Een belangrijk aspekt is, dat de kinderen plezier beleven aan het samen gezellig zingen van liedjes. Bij aile facetten speelt bewegen in de ruimte een grote roi.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1983 | | pagina 86