- 3 -
Ten derde, de Beleidskommissie Welzijnszaken
Er vanuit gaande dat de titel van deze kommissie in het verleden juist werd
gekozen, zal deze kommissie in de nabije toekomst een bredere taakstelling
dienen te krijgen.
Niet uitsluitend het Sociaal-Kultureel Werk behoort dan tôt haar taak, maar
aile aspekten op het brede terrein van zorg, edukatie en rekreatie.
Het gehele Welzijnsbeleid dus.
Naar mijn mening dienîl0deze verbreding van taakstelling nu reeds rekening te
worden gehouden i.v.m. de samenstelling van deze kommissie.
Voorzitter dat waren dus de drie opmerkingen vooraf en ik dacht dat ze nood-
zakelijk waren om duidelijk te maken wat mijn standpunt is t.a.v. het voor
ons liggende voorstel.
De belangen welke een roi spelen op het terrein van het Sociaal-Kultureel
Werk zouden wij grofweg in twee onderdelen kunnen splitsen.
Aan de ene kant de doelgroepen met hun vertegenwoordigersbestuurders of
verenigingen, stichtingen, werkgroepenzij vertegenwoordigen ook tevens de
potentiële subsidieaanvragers
Aan de andere kant het algemene belang. In deze vertegenwoordigt door het
gemeentebestuur als verantwoordelijke voor het beleid en als subsidiegever,
hierin bijgestaan door de kommissie ex-art.61 de beleidskommissie Welzijns
zaken
Naar mijn mening is een dergelijke rolverdeling een deling van verantwoorde
lij kheden een prima zaak.
Ik begin bij een beoordeling van onderdeel B. en dat geldt misschien ook wel
in grote mate voor onderdeel C. dat die gedachte van de taakverdeling er toch
wel uit te proeven is. De instelling van een overlegplatform per dorp lijkt
mij een prima zaak. Het bevordert de maximale betrokkenheid van aile bewoners
en tevens wordt er misschien een vorm van belangenbehartiging per dorp bereikt.
Indien het kollege met beoordelen zoals dat in de tekst staat van de ingediende
subsidie-aanvrager bedoeld, het een oordeel geven, en niet beoogt op dit punt
een sluis voor de aanvraag in te bouwen, kan ik volledig instemmen met onderdeel
B. van het voorstel.
Om dan in een juiste volgorde, dan spreek ik vanaf de basis, verder te gaan
dan kom ik tôt punt C. - koordinatiepunt
□e argumenten van het kollege, genoemd onder punt A t/m C spreken mij aan.
Ik kan mij ook voorstellen dat een toetsing van de verschillende subsidie-
aanvragen op genoemde kriteria een ontlasting betekenen voor de werkzaamheden
van de kommissie Welzijnszaken.
Op^twee punten ben ik het echter niet eens met het voorstel betreffende de
koordinatiepuntenhet voorstel genoemd onder C.
Ten eerste acht ik het niet juist de Stichting Sociaal-Kultureel Werk voor te
schrijven dat juist de stafkracht zitting moet nemen in het koordinatiepunt.
Persoonlijk acht ik het ook niet wenselijk.
De verantwoordelijkheid voor het werk ligt bij het bestuur en als het bestuur
van de stichting zelf een beroepskracht wil voordragen, dan is dat hun verant
woordelij kheid Er is een mogelijkheid dat een beroepskracht op een gegeven
moment zelf in een moeilijke situatie zou komen
Ten tweede ben ik het met de minderheid van de beleidskommissie Welzijnszaken
eens dat er onafhankelijk secretaris zou moeten komen.
Aile groeperingenvertegenwoordigingen die in dat koordinatiepunt zitting
nemen, die behartigen eigen belangen.
Deze eigen belangen zouden naar mijn mening toch niet in de verslaggeving een
roi moeten gaan spelen.
- 4 -