- 3 - Ten derde, de Beleidskommissie Welzijnszaken Er vanuit gaande dat de titel van deze kommissie in het verleden juist werd gekozen, zal deze kommissie in de nabije toekomst een bredere taakstelling dienen te krijgen. Niet uitsluitend het Sociaal-Kultureel Werk behoort dan tôt haar taak, maar aile aspekten op het brede terrein van zorg, edukatie en rekreatie. Het gehele Welzijnsbeleid dus. Naar mijn mening dienîl0deze verbreding van taakstelling nu reeds rekening te worden gehouden i.v.m. de samenstelling van deze kommissie. Voorzitter dat waren dus de drie opmerkingen vooraf en ik dacht dat ze nood- zakelijk waren om duidelijk te maken wat mijn standpunt is t.a.v. het voor ons liggende voorstel. De belangen welke een roi spelen op het terrein van het Sociaal-Kultureel Werk zouden wij grofweg in twee onderdelen kunnen splitsen. Aan de ene kant de doelgroepen met hun vertegenwoordigersbestuurders of verenigingen, stichtingen, werkgroepenzij vertegenwoordigen ook tevens de potentiële subsidieaanvragers Aan de andere kant het algemene belang. In deze vertegenwoordigt door het gemeentebestuur als verantwoordelijke voor het beleid en als subsidiegever, hierin bijgestaan door de kommissie ex-art.61 de beleidskommissie Welzijns zaken Naar mijn mening is een dergelijke rolverdeling een deling van verantwoorde lij kheden een prima zaak. Ik begin bij een beoordeling van onderdeel B. en dat geldt misschien ook wel in grote mate voor onderdeel C. dat die gedachte van de taakverdeling er toch wel uit te proeven is. De instelling van een overlegplatform per dorp lijkt mij een prima zaak. Het bevordert de maximale betrokkenheid van aile bewoners en tevens wordt er misschien een vorm van belangenbehartiging per dorp bereikt. Indien het kollege met beoordelen zoals dat in de tekst staat van de ingediende subsidie-aanvrager bedoeld, het een oordeel geven, en niet beoogt op dit punt een sluis voor de aanvraag in te bouwen, kan ik volledig instemmen met onderdeel B. van het voorstel. Om dan in een juiste volgorde, dan spreek ik vanaf de basis, verder te gaan dan kom ik tôt punt C. - koordinatiepunt □e argumenten van het kollege, genoemd onder punt A t/m C spreken mij aan. Ik kan mij ook voorstellen dat een toetsing van de verschillende subsidie- aanvragen op genoemde kriteria een ontlasting betekenen voor de werkzaamheden van de kommissie Welzijnszaken. Op^twee punten ben ik het echter niet eens met het voorstel betreffende de koordinatiepuntenhet voorstel genoemd onder C. Ten eerste acht ik het niet juist de Stichting Sociaal-Kultureel Werk voor te schrijven dat juist de stafkracht zitting moet nemen in het koordinatiepunt. Persoonlijk acht ik het ook niet wenselijk. De verantwoordelijkheid voor het werk ligt bij het bestuur en als het bestuur van de stichting zelf een beroepskracht wil voordragen, dan is dat hun verant woordelij kheid Er is een mogelijkheid dat een beroepskracht op een gegeven moment zelf in een moeilijke situatie zou komen Ten tweede ben ik het met de minderheid van de beleidskommissie Welzijnszaken eens dat er onafhankelijk secretaris zou moeten komen. Aile groeperingenvertegenwoordigingen die in dat koordinatiepunt zitting nemen, die behartigen eigen belangen. Deze eigen belangen zouden naar mijn mening toch niet in de verslaggeving een roi moeten gaan spelen. - 4 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1983 | | pagina 9