- 3 - Voor het 3e en het 4e wegenbestek en voor de verdere recreatieve voorzieningen kan het gemeentelijk aandeel worden geraamd op f 1.500.030,--. Verminderd met de beschikbare reserve en het meevallend bedrag van het 2e wegenbestek bedraagt de geraamde netto-investering 1.164.000,--. Daarbij is er geen rekening mee gehouden, dat aile aanbestedingen tôt nu toe niet onbelangrijk zijn meegevallen De kapitaalslasten van deze netto-investering bedraagt bij een afschrijving in 25 jaar en een rente van 9^% op annuiteitsbasis f 123.385,--. Van het budgettair beschikbaar bedrag van f 137.952,-- resteert dan nog een bedrag van f 14.168,-- welk bedrag kan worden aangewend voor onderhoudskosten voor de recreatieve voorzieningen Uiteraard is bij de voorgaande berekeningen van enkele aannamen uitgegaan, maar deze zijn gelet op de tôt nu toe opgedane ervaringen voorzichtig geschat. Zelfs bij een stijging van de rente tôt 10% mag worden aangenomen, dat het overschot eerder groter dan kleiner zal zijn. Volledigheidshalve vermelden wij nog, dat de reserve voor de bebossing aan het einde van het dienstjaar 1985 worden geraamd op 150.685,--. Uiteraard kan men zich op het standpunt stellen, dat aile meevallers moeten worden han: aangewend als bezuinigingsmiddel Wij zijn echter van oordeel, dat door deze meevaller, het verzuim om de onderhouds kosten van de recreatieve voorzieningen in de financiële opstelling van de ruil- verkavelingskosten op te nemen ongedaan moet worden gemaakt. In het collegeprDgramma is omtrent de ruilverkaveling opgenomen, dat er naar moet worden gestreefd het ruilverkavelingsplan integraal uit te voeren, dus inclusief de in het plan opgenomen recreatieve voorzieningen. Zou thans worden besloten geen medewerking te verlenen aan de realisering van het onderhavige fietspad, dan is het niet te verwachten dat de eerstkomende jaren daarvoor opnieuw subsidie beschikbaar zal worden gesteld. Wij geven u daarom in overweging medewerking aan de realisering van dit pad te verlenen en de geraamde onderhoudskosten te onttrekken aan het nog voor de ruilverkaveling budgettair beschikbaar bedrag. B. Fietspad Hijum-Finkum Naast het onder A vermeld bedrag van f 1.500.000,-- zal hoogstwaarschijnlijk nog een bedrag van f 250.000,-- beschikbaar worden gesteld voor de realisering van verdere recreatieve voorzieningen. Aanvankelijk werd daarbij gedacht aan het fietspad van Finsterbuorren naar de Cornjumer Aldlânsdyk, maar mede op ons verzoek zal eerst het fietspad Hijum- Iestdyk worden aangelegd. Als argument hebben wij daarvoor aangevoerd, dat dit pad niet alleen een toeristische funktie krijgt, maar daarnaast de veiligheid bevordert voor het fietsverkeer tussen Finkum en Hijum. Onder de huidige omstandigheden moeten schoolgaande kinderen uit Finkum twee keer de Brédyk oversteken om de school in Hijum te bezoeken. In het ruilverkavelingsplan is een fietspad opgenomen tussen de Iestdyk en de Hijumer Loane. In het Provinciaal Fietspadenplan is o.a. opgenomen een fietsverbinding van de Holdingawei in Finkum naar de Hijumer Loane via de v.m. spoorbaan. De provincie is er mee akkoord gegaan, dat het gedeelte vanaf de Iestdyk tôt aan de Loane wordt aangelegd op het trace van een oud kerkepad. Wij hebben gedeputeerde staten gevraagd medewerking en financiële steun te verlenen voor de realisering van het fietspad vanaf de Holdingawei tôt aan de Iestdyk op grond van het Provinciaal Fietspadenplan. - 4 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1983 | | pagina 139